Cv-voorbeeld Manager
Je bent al een poosje werkzaam als manager en besluit dat het tijd is om de volgende uitdaging aan te gaan. Om succesvol te kunnen solliciteren is het noodzakelijk om een correct en passend managers cv klaar te hebben staan. Met behulp van deze blog kom je langs alle segmenten die je nodig hebt voor een relevant en perfect managers cv.
Wat doet een manager?
Als manager ben je doorgaans verantwoordelijk voor twee of meerdere medewerkers binnen (een team) in de organisatie. Je geeft leiding, bent het eerste aanspreekpunt en coördineert de dagelijkse gang van zaken. Regelmatig heb je een teamoverleg met andere managers en houd je je bezig met het maken van planningen en het voeren van voortgangsgesprekken met medewerkers in je team.
De taken van een manager kunnen verbazingwekkend verschillen per sector of bedrijf. Ook kan elk bedrijf een iets andere benaming geven aan de functie manager. Zo kan het zijn dat je bij het ene bedrijf solliciteert naar een functie als leidinggevende en een andere organisatie op zoek is naar een bedrijfsleider, supervisor of teamleider. Gebruik altijd de exacte functietitel uit de vacature.
Hoe schrijf je een cv als manager?
De eerste stap is dat je helder krijgt wat de potentiële werkgever van je verwacht en wat de kernverantwoordelijkheden van de functie zijn. Lees daarom de vacature waarop je gaat solliciteren goed door.
Neem ook even een kijkje op de website van de organisatie, zo krijg je een idee van de kernwaarden, normen, missie en visie. Zodra je dat hebt gedaan weet je waar je in je cv de nadruk op kunt leggen.
De taken van een managersfunctie kunnen nogal uiteenlopen. Je moet bijvoorbeeld goede leidinggevende capaciteiten bezitten, maar daarnaast ook probleemoplossend kunnen werken en daarbij de doelstellingen van de organisatie niet uit het oog verliezen.
Daarnaast kan het belangrijk zijn dat je een ster bent in organiseren, coördineren en motiveren. Speel daarom met je ervaring en vaardigheden op je cv in op de belangrijkste taken die naar voren komen in de vacaturetekst.
Personalia
De tweede stap is het kopje personalia. In dit stukje tekst vermeld je je voor- en achternaam, adres, e-mailadres, telefoonnummer en geboortedatum. Het is belangrijk om dit correct te vermelden, zodat een potentiële werkgever weet wie je bent en hoe er contact met je gezocht kan worden.
Als manager is het van toegevoegde waarde om een zakelijke en representatieve foto bovenaan dit kopje te plaatsen. Dit geldt ook voor een link naar je LinkedIn profiel. Zorg er uiteraard wel voor dat je LinkedIn-pagina ook helemaal up-to-date is. Mocht je nog andere relevante persoonsgegevens hebben, dan kun je die onderaan dit stukje toevoegen.
Naam: Simone Fan
Functie: Manager
Adres: Orlyplein 188, 1043 DS, Amsterdam
Telefoon: 06 – 97 18 11 44
E-mailadres: simonefan@hotmail.nl
Geboortedatum: 18-10-1996
LinkedIn: /in/simonefan
Persoonlijk profiel
De derde stap is het schrijven van een persoonlijk profiel. In dit stukje tekst vertel je in maximaal 5 zinnen wat meer over jezelf. Het hebben van een goede en pakkende profielschets kan ervoor zorgen dat een potentiële werkgever direct een positieve indruk van je heeft. Je kunt in dit stukje tekst je kwaliteiten en capaciteiten als manager verwoorden, waarin je samenvat wat je onderscheidend en geschikt maakt voor de rol en waarom een werkgever voor jou zou moeten kiezen.
Als manager is het van belang dat je naar voren laat komen dat je kunt luisteren naar de wensen van je team en er samen voor zorgt dat je de doelstellingen behaald. Je moet in staat zijn om beslissingen te nemen en ook in mindere tijden je team kunnen motiveren. Ook is het hebben van goede communicatieve eigenschappen en organisatorische skills een pluspunt voor een succesvol manager.
Als besluitvaardige manager met ruim vijf jaar werkervaring ben ik in staat om teams succesvol te leiden. Ik ben in staat om mijn team op een eigen wijze te motiveren en te inspireren. Met mijn uitstekende organisatorische vaardigheden lever ik een positieve bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen door het creëren van effectieve strategieën. Mijn leiderschap wordt gekenmerkt door passie, een open communicatie en frisse blik op bestaande werkwijzen. Ik sta open voor feedback en blijf mijzelf graag ontwikkelen.
Werkervaring
De vierde, en één van de belangrijkste stappen, is het toevoegen van je werkervaring aan je cv. Dit doe je door al je relevante werkervaring te benoemen waarbij je bovenaan start met je meest recente werkervaring.
Als manager heb je wellicht bepaalde successen of doelstellingen behaald. Indien deze relevant zijn voor je nieuwe werkgever, is het van toegevoegde waarde om je prestaties te weergeven bij de betreffende werkervaring. Om het concreter aan recruiters te tonen, raden we aan om je prestaties uit te drukken in cijfers en/of percentages, zo laat je direct je toegevoegde waarde zien.
Als je nog niet eerder als manager hebt gewerkt, zou je andere relevante werkervaring kunnen toevoegen aan je cv en hierbij de koppeling kunnen maken naar de functie waar je nu naar solliciteert. Zo kun je ingaan op de laatste functie die je had waar je gedurende het werk steeds meer een leidinggevende rol hebt gekregen.
Operations manager, Tricfy
juni 2018 – Heden
- Verantwoordelijk voor de algehele operationele efficiëntie van het bedrijf, met inbegrip van supply chain, logistiek en magazijnbeheer.
- Leidde een team van 25 medewerkers, waaronder teamleiders en operationele medewerkers.
- Implementeerde procesverbeteringen en optimaliseerde workflows, wat resulteerde in een 15% daling van de operationele kosten.
- Coördineerde de inkoopstrategieën en onderhandelde met leveranciers om kosten te minimaliseren en kwaliteit te waarborgen.
Winkelmanager, Modehuis “Trends”
april 2016 – juni 2018
- Leidde een team van 15 verkoopmedewerkers en assisteerde bij het aannemen, trainen en motiveren van personeel.
- Ontwikkelde en implementeerde verkoopstrategieën en actieplannen om de omzet te verhogen, wat resulteerde in een jaarlijkse groei van 10%.
- Onderhield klantrelaties, behandelde klachten en zorgde voor een uitstekende klantenservice, wat resulteerde in een hoge klanttevredenheid en herhaalde aankopen.
- Werkte samen met het hoofdkantoor om marketingcampagnes te coördineren en visual merchandising-strategieën te implementeren.
Opleidingen
Bij het kopje opleiding vermeld je alle relevante opleidingen die je gevolgd hebt. Om manager te worden hoef je niet per definitie een opleiding te volgen. Er zijn medewerkers die groeien binnen het bedrijf waar ze werken en naar verloop van tijd een leidinggevende functie kunnen bemachtigen.
Ook zijn er diverse mbo- en hbo-opleidingen die je kunt volgen om vervolgens direct als manager aan de slag te gaan. Hierbij kun je denken aan de mbo-opleiding ‘Management’ of hbo-opleiding ‘Management & Organisatie’ of een gespecialiseerde managementopleiding, zoals ‘Management in de Zorg’.
Op je cv vermeld je de relevante opleidingen. Je start met je meest recente opleiding bovenaan. Ben je net klaar met je opleiding of heb je nog weinig werkervaring opgedaan? Dan is het raadzaam om net wat meer over je opleiding te vertellen dan enkel de naam. Je kunt bijvoorbeeld aandacht besteden aan succesvol afgeronde projecten, je afstudeeronderwerp en stages.
Management (MBO), ROC van Amsterdam
september 2013 – mei 2016
Cursussen en certificaten
Als manager zijn er verschillende opleidingen en trainingen die je kunt volgen om je leidinggevende capaciteiten te verbeteren. Ook is het mogelijk om extra aandacht te besteden aan planningsvaardigheden of hoe om te gaan met lastige klanten. Door deze cursussen te volgen verdiep je jezelf en ben je in staat jezelf te onderscheiden van anderen. Ook laat het zien dat je nog niet bent uitgeleerd en gemotiveerd bent om jezelf te blijven uitdagen.
Enkele voorbeelden kunnen zijn:
- Lean Six Sigma
- Effectief Communiceren als Leider
- Strategisch Management
- Financieel Management
- HR Management
- Verandermethoden in organisaties
- Conflictbeheersing en onderhandeling
Vaardigheden
Je vaardigheden is één van de belangrijkste onderdelen van het cv. Eerder hebben we besproken dat er als manager van je verwacht wordt dat je bepaalde vaardigheden bezit. Om een koppeling te maken tussen de vaardigheden die van je verwacht worden en de relevante vaardigheden die je bezit, is het noodzakelijk om dit terug te laten komen in een korte opsomming op je cv. Je kunt dit vermelden door het te rangschikken naar bedrevenheid.
Voorbeeld:
- Leiderschap
- Teambeheer
- Besluitvorming
- Probleemoplossing
- Communicatie
- Time Management
- Organisatie
- Conflictbeheer
- Klantgerichtheid
- Resultaatgerichtheid
- Strategische planning
- Onderhandeling
- Coaching
- Flexibiliteit
- Innovatie
Maak je cv compleet met extra onderdelen:
In principe bezit je cv nu alle noodzakelijke onderdelen. Toch is het mogelijk om nog een achtste stap toe te voegen, namelijk je cv compleet maken met extra onderdelen. Het toevoegen van extra onderdelen doe je alleen als dit relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert of indien je jezelf hierdoor extra kunt onderscheiden van de concurrentie. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van extra onderdelen.
- Stages: Voornamelijk als je nog weinig relevante werkervaring hebt opgedaan kan het handig zijn om dit extra onderdeel toe te voegen aan je cv.
- Talen: Wellicht solliciteer je bij een internationale organisatie en krijg je te maken met klanten of teamleden die geen Nederlands spreken. Dan kan het ook handig zijn om dit extra onderdeel toe te voegen.
- Hobby’s en interesses: Als je hobby’s en interesses toevoegt aan je cv, geef je een persoonlijkere touch aan je cv en laat je zien wie je bent.
- Projecten: Wellicht zijn er bepaalde projecten geweest die jouw leiderschapsvaardigheden goed benadrukken. Je zou dit project natuurlijk bij je werkervaring kunnen benoemen, maar je zou deze ook in een aparte sectie kunnen toelichten om er extra nadruk op te leggen.
- Vrijwilligerswerk: Wellicht heb je wel als vrijwilliger gewerkt waar je ook een leidinggevende rol op je hebt genomen. Ook dit soort ervaringen zijn natuurlijk erg waardevol voor een managers cv.
Kortom; bedenk welke ervaringen nog meer relevant zijn om te benoemen in je cv.
Hoe val je op met jouw manager cv?
Elk bedrijf kan een andere invulling geven aan de functie als manager. Daarom is het van belang dat je cv goed aansluit bij de desbetreffende vacature. Lees de functievereisten van elke vacaturetekst goed door en zorg dat je aanpassingen in je cv maakt als dat nodig is. Hoe relevanter je cv is, hoe meer kans je maakt om door de eerste selectieronde heen te komen.
Vormgeving van je cv
De allerlaatste stap die je ook zeker niet moet vergeten is aandacht besteden aan de vormgeving van je cv. Een goed vormgegeven cv is visueel aantrekkelijk, zorgt ervoor dat je opvalt en vergroot je kansen op de baan. Je kunt hiervoor eventueel gebruik maken van een cv template. Dan hoef je je niet meer druk te maken over de vormgeving. Het enige wat jij nog hoeft te managen, zijn je eigen gegevens en je jacht op de baan is geopend.