persoonlijk-profiel-cv

Het schrijven van een goed persoonlijk profiel op je CV is voor de meeste sollicitanten een bittere pil.

Het is een flinke uitdaging om jezelf in een aantal regels met de juiste woordkeuze krachtig te presenteren.

Toch is het ontzettend belangrijk voor sollicitanten om een goede profielschets te schrijven en rekening te houden met de ‘ongeschreven regels’.

Dit vanwege het feit dat het grote invloed kan hebben op het succes van jouw sollicitatie.

Maar hoe doe je dat nou écht, een goed persoonlijk profiel schrijven?

Dat en meer lees je in deze blog.

Wat is een persoonlijk profiel?

Een persoonlijk profiel (ofwel profielschets) is een korte beschrijving van jezelf die bovenaan je CV staat. Hierin vertel je in een aantal krachtige zinnen wie jij bent en wat je kunt. Deze samenvatting op je CV wordt gebruikt om een eerste indruk te krijgen van een sollicitant.

Waarom een profielschets belangrijk is

Het CV is vaak al een redelijk ‘saai’ en formeel document. Logisch ook, je probeert immers potentiële werkgevers te overtuigen dat je een geschikte kandidaat bent.

Echter, een profielschets geeft nou net de gelegenheid om de mens achter het CV te laten zien. En dat is misschien wel net zo belangrijk als je werkervaring en opleidingen.

Daarnaast beoordelen recruiters en HR-managers honderden CV’s per week.

Een uniek persoonlijk profiel op je CV is wellicht hetgeen dat nét dat streepje voor kan geven op de concurrenten. Maar hoe schrijf je een onderscheidende introductie over jezelf?

Hoe schrijf je een goed persoonlijk profiel [5 Tips]

1. Maak het persoonlijk (schrijf in de ik-vorm)

De bedoeling van een persoonlijk profiel op je CV is om te laten zien wie jij bent. Het gaat om jou!

Schrijf daarom altijd vanuit de eerste persoon. Dus ‘Ik …’ in plaats van ‘wij’ en ‘hij/zij’.

Door te schrijven vanuit de ik-vorm, kan een lezer zich beter inleven in jou als persoon.

Met name bij het persoonlijk profiel is dat belangrijk, omdat potentiële werkgevers hier proberen te achterhalen met wat voor soort kandidaat ze te maken hebben.

Ik ben een enthousiaste, vrolijke klantenservice professional…

Je moet laten zien dat jij de juiste persoon bent voor de functie.

Eén manier om dit te bereiken is de mini-anekdote. Dit is een kort verhaaltje over jezelf die laat zien waarom de betreffende functie op je hart geschreven is.

Bijvoorbeeld zo:

“Toen ik ongeveer 12 jaar was kwam ik voor het eerst in aanraking met programmeren. Samen met mijn vader bouwde ik voor zijn bedrijf een geheel nieuwe website met ‘Bootstrap’. Naarmate de jaren verstreken ging ik mij steeds verder verdiepen in het programmeren met talen als Javascript, CSS en html. Inmiddels ben ik een hbo afgestudeerde ICT’er die zijn passie voor programmeren bij [Bedrijf X] graag in de praktijk wilt voortzetten.”

Door zo’n mini anekdote maak je het profiel op je CV niet alleen beeldend en persoonlijk, je maakt ook een connectie met de lezer.

2. Maak de beschrijving van jezelf kort en bondig

Je moet jezelf in je CV verkopen, daar is niks mis mee. Maar niemand zit te wachten op ellenlange verhalen. Recruiters al helemaal niet, die maken namelijk al na 7.4 seconde een eerste beoordeling hoe geschikt jij bent als kandidaat.

Veel tijd heb je dus niet.

Houd het bij 4-6 regels. Dat moet meer dan voldoende zijn om jezelf op een leuke manier te presenteren aan jouw potentiële werkgever.

Dat betekent wel dat je keuzes moet maken wat je vermeldt in je profiel op je CV. Je kunt waarschijnlijk niet alles benoemen wat je graag zou willen.

Om je hierbij te helpen, kun je jezelf de volgende vraag stellen.

Stel je staat in de lift met jouw potentiële werkgever. Hij heeft de sleutel tot jouw droombaan.

Wat zou je in die situatie zeggen om jezelf te verkopen als geschikte kandidaat?

Bedenk daarnaast wat jouw persoonlijke sterktes zijn.

Vul desnoods een persoonlijke SWOT-analyse in (hulpmiddel om achter je sterktes en zwaktes te komen).

Gebruik dat als input voor jouw eigen profiel.

persoonlijke swot

3. Schrijf een originele introductie over jezelf

Ik ben een harde werker, heb geen 9-5 mentaliteit en ben een échte duizendpoot

Op het eerste oog lijkt er niet zoveel mis te zijn met bovenstaande zin. Toch is die allesbehalve perfect.

Wat is er zo ontzettend fout aan?

Nou, eerder gaf ik al aan dat recruiters en HR-managers honderden CV’s per week lezen.

Al die CV’s staan vol met dit soort standaardzinnen.

Dit soort ‘dooddoeners’ moet je écht zien te voorkomen.

Prima als deze woorden en zinnen jou omschrijven. Maar de kunst is om het juist nét iets anders te doen dan die andere 50 sollicitanten. Dit soort standaardzinnen helpen daar niet bij.

Maar wat dan wel?

Stel jij omschrijft jezelf als een creatief persoon. Vertel dan niet dat je creatief bent, maar waarom jij creatief bent en waar dat uit blijkt.

Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:

  • Wat maakt jou nou écht jou?
  • Waar ben jij goed in?
  • Waarin blink jij uit en onderscheid jij je van anderen?
  • Wat laat nou écht zien dat jij een leider/ enthousiast/ een creatieveling bent?

“Ervaren en professionele IT-manager met meer dan acht jaar ervaring in het monitoren van projectresultaten ten behoeve van het succes van de onderneming. Met mijn passie voor IT volg de de laatste trends en ontwikkelingen op de voet en weet ik dit te vertelen naar doelgerichte mogelijkheden.”

4. Benoem resultaten in je persoonlijk profiel

Hoe maak je een persoonlijk profiel dat eruit springt?

Wat echt magisch werkt is het noemen van getallen.

En dan niet dat je ergens vijf jaar werkt (dat kan uiteraard ook), maar wees zo concreet mogelijk.

Als je journalist bent geweest maak je het interessant door te vermelden dat je 120 stukken schreef over Economie & Finance.

Een voorbeeld:

De salesfunnel van [bedrijf X] geheel opnieuw ingericht, resulterend in een 146% stijging van de omzet.

Verantwoordelijk voor het verhogen van het conversiepercentage.

Snap je het trucje?

Taken en verantwoordelijkheden beschrijven wat je hebt gedaan. Resultaten laten zien hoe goed je iets hebt gedaan.

Jouw behaalde resultaten maakt het tastbaar wat je gedaan en gepresteerd hebt.

Nu hoor ik je denken:

Ik werk niet met harde cijfers. In mijn branche kan ik dit niet toepassen.

Onzin!

Je hebt drie mogelijkheden:

A. Schaal

  • Hoeveel mensen heb je in jouw team gehad?
  • Voor hoeveel werknemers was jij verantwoordelijk?
  • Hoe groot waren de budgetten waar jij mee werkte?

B. Frequentie

  • Hoeveel werk heb je kunnen verzetten in een bepaalde periode? (X klantvragen per week opgelost, X posts voor social media gemaakt, etc).

C. Onderbouwde schatting

  • Weet je het niet precies? Maak een onderbouwde schatting.

Wees creatief. In elk beroep zijn er harde cijfers waar je mee werkt.

Pro Tip: Maak zoveel mogelijk gebruik van actieve werkwoorden. Denk aan: bespaard (X kosten bespaard), gegenereerd (Y inkomsten gegenereerd) en verbeterd (Z verbeterd).

5. Schrijf een stukje over jezelf dat aansluit bij de vacature

Net zoals ondernemers slim inspelen op wensen en behoeften, moet jij hetzelfde doen bij jouw potentiële werkgever.

Maar hoe doe je dat?

Simpel.

In de vacature staan de wensen en behoefte van jouw potentiële werkgever zwart op wit. Het enige wat je moet doen, is met jouw CV hier zo goed mogelijk op inspelen.

Ik laat je een voorbeeld zien hoe je dit in de praktijk kan toepassen.

Stel je komt de volgende vacature tegen:

Wie ben jij?

  • Je hebt goede kennis van de Nederlandse taal in woord en schrift.
  • Je bent enthousiast en servicegericht.
  • Minimaal 3 jaar ervaring.
  • Je hebt een HBO statersniveau.
  • Je bent klantgericht en beschikt over een natuurlijke, prettige stem.

Wat ga je doen?

  • Geen klantvraag is voor jou te complex.
  • Je zorgt voor een glimlach bij onze klanten met het beste advies.
  • Je zoekt naar mogelijkheden en overtreft daarmee de verwachtingen van de klant.

Onderstaand zie je een goed en slecht voorbeeld van een persoonlijk profiel op je CV bij deze vacature.

Geschikte klantenservice medewerker. Flexibel inzetbaar zonder 9-5 mentaliteit. Ik zou het erg leuk vinden bij jullie te komen werken. Ik heb in meerdere situaties laten zien dat ik om kan gaan met complexe vraagstukken.

Ik ben een enthousiaste, servicegerichte klantenservice medewerker met 5+ jaar ervaring. Zo heb ik klanten geholpen en geadviseerd over de producten uit ons assortiment en weet ik hoe ik een klantvraag kan omzetten naar klanttevredenheid. Mijn gesprekken zijn gemiddeld met 97,8% tevredenheid beoordeeld. Tevreden klanten geven mij de bevestiging dat ik een geslaagde dag heb gehad.

In het ‘goede’ voorbeeld wordt perfect ingespeeld op de behoefte van de potentiële werkgever.

Betekent dat dat je voor elke sollicitatie een nieuw CV moet maken?

Nouja, in principe wel. Maar je wilt toch ook een nieuwe baan? Het is beter om 5 keer te solliciteren met een CV die perfect inspeelt op de wensen en behoeften van de potentiële werkgever, dan 50 keer te solliciteren met een algemeen CV die je naar iedereen stuurt.

De formule voor het schrijven van een goede profielschets

Als je het lastig vindt om uit de losse pols een persoonlijk profiel te schrijven, kan je gebruik maken van onderstaande profielschets generator:

[Jouw karaktereigenschappen] + [de functietitel] + [jouw werkervaring]. [Hoe voeg je waarde toe met jouw werkervaring en karaktereigenschappen]. [Resultaten (getallen) benoemen].

En zo werkt het met het persoonlijk profiel dat is opgesteld bij Tip 5.

  • [Jouw karaktereigenschappen] –> Enthousiast en servicegericht.
  • [Functietitel] –> Klantenservice medewerker
  • [Jouw werkervaring] –> 5+ jaar ervaringen…
  • [Hoe waarde toevoegen] –> Klanten geholpen & geadviseerd. Klantvragen omgezet naar klanttevredenheid.
  • [Resultaten] –> Mijn gesprekken zijn met 97.8% tevredenheid beoordeeld.
Let op: Deze formule kun je als leidraad gebruiken bij het schrijven van je profiel. Je hoeft hem niet 1-op-1 te kopiëren. Zolang je maar probeert uniek en origineel te blijven. 

De grootste valkuilen van een profielschets

Samenvattend kun je het volgende concluderen voor wat betreft het schrijven van een profielschets op je CV:

Niet doen:

  • Gebruik geen standaardzinnen (“Opzoek naar een nieuwe uitdaging…”)
  • Vermijd lange lappen tekst (4-6 regels is voldoende)
  • Maak geen droge opsomming van je vaardigheden.

Wel doen:

  • Schrijf vanuit de ‘ik-vorm’.
  • Wees authentiek.
  • Vertel waar je goed in bent, je sterke eigenschappen en wat jou onderscheid.
  • Zorg dat het een lekker lopend stukje tekst wordt.

Persoonlijk profiel voor studenten

Vooral voor studenten en sollicitanten met weinig werkervaring is een goed persoonlijk profiel extra belangrijk.

Recruiters willen namelijk weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Gelukkig is de studententijd een periode van voorgaande persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Tijdens je studie doe je ontzettend veel nuttige en relevante ervaringen op.

Denk aan projecten, stages, gevolgde vakken en presentaties die je gegeven hebt.

Daarnaast heb je wellicht al wel relevante bijbanen gehad? 

Denk terug aan deze periodes, op welke momenten kwamen jouw talenten het beste tot hun recht? Gebruik dat als uitgangspunt voor het schrijven van jouw profiel op je CV.

Pro Tip: Zorg ervoor dat naast jouw profielschets, ook jouw werkervaring en opleidingen in orde zijn om meer kans te maken op een sollicitatiegesprek.

Vraag vrienden en familie om hulp en advies

Ik vind het persoonlijk ook nog steeds lastig om iets over mezelf te schrijven. Maar gelukkig staan we er niet alleen voor!

Vraag eens drie goede vrienden of familieleden hoe ze jou zouden omschrijven in een aantal zinnen.

Je vergaart hiermee bijzonder bruikbare inzichten die je kunt gebruiken als uitgangspunt bij het schrijven van je eigen persoonlijk profiel.

Wees niet bang om wat advies in te winnen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat jij aangenomen wordt.

Enkele voorbeelden van een goed profiel op je CV

Accountmanager:
Mijn naam is Rob, een toegewijde en gedreven accountmanager. Ik houd ervan om samen met mijn collega’s sales strategieën te ontwikkelen en deze direct in de praktijk toe te passen. Zo heb ik bij Tracksoftware in drie achtereenvolgende jaren ruim 20% boven het gestelde target gepresteerd. Nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten zo goed mogelijk helpen, dat is wat ik graag doe.

Online Marketeer
Winnende proposities ontwikkelen om het nét iets beter te doen dan de concurrent, dat is waar ik energie van krijg. Mijn naam is Roy, een gepassioneerde en energieke Online Marketeer. Ik ben ervaren in het bedenken, opzetten en uitvoeren van online & offline marketingcampagnes voor meer dan 100+ klanten die leiden tot een toename van de partnerrelaties voor de onderneming. Deskundig in het monitoren en bijstellen van lopende campagnes om samen met het team succes te boeken.

Zorg/ verpleegkundige:
Ik ben Vivian, een sociale en toegewijde verpleegkundige met meer dan 8 jaar ervaring. Werken mét, maar vooral ‘voor’ mensen is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Een glimlach toveren op het gezicht van mijn patiënten geeft mij de ultieme bevestiging dat ik een geslaagde dag heb gehad.

Programmeur:
Toen ik ongeveer 12 jaar was kwam ik voor het eerst in aanraking met programmeren. Samen met mijn vader bouwde ik voor zijn bedrijf een geheel nieuwe website met ‘Bootstrap’. Naarmate de jaren verstreken ging ik mij steeds verder verdiepen in het programmeren met talen als Javascript, Python en C#. Inmiddels ben ik een hbo afgestudeerde ICT’er die zijn passie voor programmeren bij [Bedrijf X] graag in de praktijk wilt voortzetten.

Klantenservice medewerker:
Ik ben een enthousiaste, servicegerichte klantenservice medewerker met 5+ jaar ervaring. Zo heb ik klanten geholpen en geadviseerd over de producten uit ons assortiment en weet ik hoe ik een klantvraag kan omzetten naar klanttevredenheid. Mijn gesprekken zijn gemiddeld met 97,8% tevredenheid beoordeeld. Tevreden klanten geven mij de bevestiging dat ik een geslaagde dag heb gehad.

Basisschoolleerkracht
Ik ben Bas, een bevoegde en ervaren basisschoolleerkracht met meer dan 8 jaar ervaring met lesgeven in verschillende lagen van het onderwijs. Competent en deskundig in het ontwikkelen en uitvoeren van lesplannen die aansluiten bij de kerndoelen en tussendoelen van het basisonderwijs en die positieve resultaten benadrukken. Ook ben ik een goed teamlid dat prima samenwerkt met alle niveaus van het schoolpersoneel, evenals met de ouders en verzorgers van de leerlingen.

Persoonlijk profiel op CV – samenvatting

Je kunt het persoonlijk profiel op je CV gebruiken om wat meer van de mens achter CV te laten zien. Daarnaast dit een van de eerste stukjes die een recruiter leest, omdat hij helemaal bovenaan je curriculum vitae staat. Bij het schrijven van jouw profielschets, onthoudt:
  • Schrijf altijd in de ik-vorm.
  • Maak het niet langer dan 4-6 regels.
  • Gebruik geen standaardzinnen. Maak het uniek! 
  • Benoem resultaten.

Succes met solliciteren!

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.