Cv-voorbeeld Klantenservice Medewerker
Als klantenservice medewerker is het van belang dat je de juiste vaardigheden en ervaringen in je cv laat zien. Zonder een professioneel en goed gestructureerd cv kan het vinden van een baan een lastige opgave zijn. Of je nu solliciteert als klantenservice medewerker, support specialist of een andere gerelateerde functie, in deze blog laten we een voorbeeld cv van een klantenservice medewerker zien die jij kan gebruiken als inspiratie. Ook geven we tips om je cv te optimaliseren, zodat jij sneller aangenomen wordt.
Hoe schrijf je een cv als klantenservice medewerker?
Als klantenservice medewerker ben je vooral verantwoordelijk voor het beantwoorden van klantvragen. Deze kun je via een livechat, via de mail of via de telefoon ontvangen. Het adequaat vinden van een passende oplossing en het vriendelijk bijstaan van de klant is hierin van groot belang. Ook zal je soms informatie moeten verlenen over diverse producten of diensten. Het doel is om uitstekende klantenservice te verlenen bij elke vraag die een klant kan hebben. Hiervoor zijn verschillende vaardigheden belangrijk, waaronder:
- Communicatieve vaardigheden
- Geduld
- Luisterend vermogen
- Oplossingsgericht
- Klantgericht
Dit zijn uiteraard ook vaardigheden en competenties die in je cv terug moeten komen.
In sommige functies als klantenservice medewerker zijn ook technische, IT-competenties belangrijk. Benadruk deze vaardigheden ook in je klantenservice cv indien ze relevant zijn.
Tot slot is het belangrijk dat je de vacaturetekst goed leest. Hierin staan vaak de kernverantwoordelijkheden weergeven. Gebruik deze informatie om je cv te personaliseren en benadruk vooral ervaringen en vaardigheden die relevant zijn voor de functie.
Personalia
Je begint bovenaan je cv altijd met het vermelden van je contactgegevens, waaronder je naam, functie, telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum. Dit stelt potentiële werkgevers in staat om gemakkelijk contact met je op te nemen.
Daarnaast kun je hier ook andere relevante gegevens kwijt, zoals een link naar je LinkedIn profiel. Tot slot werkt het altijd in je voordeel om een zakelijke, representatieve foto toe te voegen. Op deze manier krijgt de werkgever een goede eerste indruk van jou.
Naam: Emma Jansen
Functie: Klantenservice medewerker
Adres: Beukenweg 88, 9403 MN, Assen
Telefoon: 06 – 42 18 57 93
E-mailadres: emma_jansen@gmail.com
Geboortedatum: 12 juli 2002
LinkedIn: /in/emmajansen
Persoonlijk profiel
Een persoonlijk profiel moet een kort overzicht geven van wie jij bent als persoon. Je kunt iets schrijven over je kwaliteiten, ambities en hoe jij van toegevoegde waarde kan zijn voor de organisatie waar je solliciteert. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van je cv, omdat deze vaak als eerste gelezen wordt. Zorg dus dat je indruk maakt met een uniek profiel.
Als klantenservice medewerker is het belangrijk dat je iets zegt over jouw manier van communiceren, je probleemoplossend vermogen en je klantgerichtheid. Dit is namelijk belangrijk voor de functie.
Daarnaast kun je ook bedenken wat jou uniek maakt als persoon. Waarom ben uitgerekend jij geschikt voor de functie?
Als klantenservice medewerker ben ik gepassioneerd over het leveren van topkwaliteit dienstverlening. Door mijn sterke communicatieve vaardigheden en geduld, ben ik in staat elke klant goed te woord te staan waarbij ze zich altijd begrepen en gewaardeerd voelen. In mijn vorige functies ben ik altijd bovengemiddeld beoordeeld voor wat betreft het adequaat oplossen van problemen en het bieden van passende oplossingen. Dankzij dit probleemoplossende vermogen ben ik in staat om elke situatie naar tevredenheid van de klant op te lossen.
Werkervaring
Je werkervaring is het belangrijkste onderdeel van je cv. Potentiële werkgevers zullen vooral op basis van je werkervaring proberen in te schatten of jij over de kwaliteiten beschikt om de betreffende functie goed uit te voeren.
Vermeld hier alle relevante functies die je tot nu toe hebt gehad. Begin bovenaan met de meest recente functie.
Bij je werkervaring is het belangrijk om niet alleen je taken en verantwoordelijkheden te beschrijven. Het is ook belangrijk (waar mogelijk) dat je iets zegt over je behaalde successen. Welke prestaties en resultaten heb jij behaald? Dit zegt namelijk iets over hoe goed je was in het uitvoeren van je functie. Hierbij kun je denken aan:
- Het verhogen van de klanttevredenheid met X %
- Het aantal klanten dat je per dag gesproken hebt
- Jouw klanttevredenheidsscore
Als je weinig relevante ervaring hebt, bedenk dan of je op een andere manier de belangrijke competenties die nodig zijn voor deze baan kunt aantonen. Heb je misschien vrijwilligerswerk gedaan of bijgedragen aan projecten waar empathisch vermogen, klanttevredenheid en een goed luisterend oor ook van belang waren? Dan kun je deze ook benoemen.
Klantenservice Medewerker, TopDesk
januari 2023 – Heden
- Behandelde dagelijks meer dan 60 klantvragen gerelateerd aan productinformatie, bestelstatus, terugsturen van producten en het geven van algemene informatie.
- Verlenen van hulp en het voorzien van informatie aan de telefoon, via livechat en via e-mail.
- Bereikte een gemiddelde klanttevredenheidsscore van 95%.
- Bijgedragen aan de implementatie van een nieuw ticketing-systeem om de algehele efficiëntie van het klantenserviceteam te verhogen.
- Circa 10 nieuwe teamleden getraind en opgeleid volgens de procedures en protocollen van het klantenserviceteam.
Klantenservice Medewerker, ThielseServices
juni 2021 – december 2022
- Voerde klanttevredenheidsonderzoeken uit om het serviceniveau continu te kunnen verbeteren.
- Samenwerken met het klantenserviceteam om oplossingen te bedenken om de dienstverlening en de klanttevredenheid te verbeteren.
- Technische problemen van klanten opsporen en waar mogelijk passende oplossingen bieden.
Opleidingen
Om als klantenservice medewerker aan de slag te gaan heb je geen specifieke opleiding nodig. Het is echter altijd nuttig om een opleiding op je cv te zetten. Zeker als je een relevante opleiding hebt gevolgd richting communicatie, klantenservice of administratie kan het een voordeel zijn op je cv.
Communicatie, Hogeschool van Amsterdam
september 2018 – juni 2021
Cursussen en certificaten
Cursussen en certificaten staan altijd goed op je cv, mits ze relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Als klantenservice medewerker zijn er talloze relevante cursussen die je kan volgen om je expertise te verbreden. Ook laat je op deze manier aan werkgevers zien dat je leergierig bent en je jezelf altijd wil blijven doorontwikkelen.
Enkele relevante cursussen voor de functie klantenservice medewerker zijn:
- Zakelijk schrijven
- Werken onder druk
- Omgaan met boze klanten
- IT Support: Troubleshooting
Vaardigheden
Ook het vermelden van een aantal vaardigheden is vaak verplicht op een cv. Op deze manier maak je het voor een potentiële werkgever heel overzichtelijk welke vaardigheden en competenties jij bezit. Vervolgens kan de werkgever beoordelen of deze goed aansluiten bij de functie.
Denk dus goed na welke vaardigheden jij in je cv als klantenservice medewerker toevoegt. Denk na welke noodzakelijk zijn voor het goed uitvoeren van de functie. Hier zijn 10 relevante vaardigheden voor een klantenservice medewerker:
- Klantgerichtheid
- Communicatieve vaardigheden
- Probleemoplossend vermogen
- Geduldig
- Vermogen om te multitasken
- Stressbestendigheid
- Technische bekwaamheid
- Empathie
- Beheersing van de taal
- Teamspeler
Maak je cv compleet
Je cv bevat nu de verplichte onderdelen. Toch zijn er altijd onderdelen die je nog kan toevoegen aan je cv. Ze kunnen helpen om je cv te laten opvallen bij potentiële werkgevers. Bedenk wel dat alle informatie die je in je cv opneemt, relevant moet zijn voor de functie waarop je solliciteert.
Voor een functie als klantenservice medewerker kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Talen: Voor de functie van een klantenservice medewerker is het erg waardevol als je meerdere talen spreekt. Het loont dus zeker om dit apart te benoemen op je cv.
- Nevenactiviteiten: Als je bijvoorbeeld als vrijwilliger werkt, actief bent in een vereniging of een andere bijzondere hobby hebt, dan kan dit ook getuigen van jouw sociale vaardigheden en je vermogen om zaken te organiseren.
Hoe val je op met jouw klantenservice medewerker cv?
Het is belangrijk om te vermelden dat elk bedrijf weer een andere invulling geeft aan de functie van klantenservice medewerker. Zo zal bij het ene bedrijf de nadruk liggen op het telefonisch te woord staan van klanten, terwijl bij een softwarebedrijf de nadruk misschien wel veel meer ligt op het bieden van technische ondersteuning.
Daarom raden we altijd aan om een op maat gemaakt cv te maken. Dit betekent dat je jouw cv bij iedere sollicitatie weer iets zal moeten aanpassen, zodat deze goed aansluit op de specifieke vacature en de bijbehorende functievereisten. Dit zal je helpen om op te vallen bij werkgevers en vaker uitgenodigd te worden op een sollicitatiegesprek.
Vormgeving van je cv
Als het goed is heb je nu een perfect voorbeeld cv als klantenservice medewerker. Toch is alleen een goede inhoud niet voldoende. Tegenwoordig moet ook de lay-out van je cv indruk maken. Als je het moeilijk vindt om zelf een goed cv te ontwerpen, dan kan je gebruik maken van een cv-sjabloon. Hiermee hoef je zelf niet een uniek ontwerp te bedenken, maar kun je de onderdelen zo invullen en gelijk solliciteren.