Home » Cv voorbeelden » CV-voorbeeld Helpdesk Medewerker

Cv-voorbeeld Helpdesk Medewerker

Als helpdesk medewerker moet je problemen adequaat kunnen oplossen en uitstekende communicatie hebben. Dit zijn kwaliteiten die in je cv ook goed naar voren moeten komen. In dit artikel laten we een cv-voorbeeld van een helpdesk medewerker zien, die jij kan gebruiken als inspiratie. Ook laten we zien hoe je jouw cv kan optimaliseren voor de beste resultaten.

creatief-cv-voorbeeld

Hoe schrijf je een cv als helpdesk medewerker?

Als helpdesk medewerker zijn je hoofdtaken vooral gericht op het ondersteunen van klanten met (technische) problemen. Zo zal je telefonisch bereikbaar moeten zijn om de klant te ondersteunen bij het oplossen van problemen. Tegenwoordig kan het ook voorkomen dat je support verleent via een livechat oplossing. Belangrijke vaardigheden die je moet beheersen en die terug moeten komen in je cv zijn onder andere probleemoplossend vermogen, uitstekende communicatie en klantgerichtheid.

Om een goed cv als helpdesk medewerker te maken is het daarbij belangrijk om de vacaturetekst goed te lezen en te begrijpen. Dit helpt je om te begrijpen welke taken en verantwoordelijkheden belangrijk zijn voor de specifieke functie waarop je solliciteert. Bij de ene functie als helpdesk medewerker zal de focus wellicht meer liggen op technische ondersteuning, terwijl dat bij een webshop zal gaan om het helpen bij het terugsturen van producten en kwijtgeraakte producten. Gebruik daarom de informatie uit de vacature om je cv af te stemmen op de functie.

Personalia

Je begint je cv altijd met het vermelden van je persoonlijke gegevens. Zorg dat deze bijgewerkt zijn. De gegevens die je minimaal moet vermelden zijn je voor- en achternaam, telefoonnummer, e-mailadres en je geboortedatum.

Ondanks dat je als helpdesk medewerker niet altijd fysiek in contact met klanten staat, kan het toch een voordeel zijn om een foto op je cv te zetten. Dit helpt bij het maken van een goede eerste indruk bij de werkgever.

Naam: Lieke Hendriks

Functie: Helpdesk medewerker

Adres: Wilgenlaan 45, 3452 AB, Utrecht

Telefoon: 06 – 39 85 74 20

E-mailadres: lieke_hendriks@gmail.com

Geboortedatum: 24 maart 1996

LinkedIn: /in/liekehendriks

Persoonlijk profiel

Je persoonlijk profiel is de plek om jezelf kort en krachtig voor te stellen en jezelf te onderscheiden. Het biedt recruiters een snel overzicht van jou als persoon en jouw kwaliteiten. Een sterk profiel kan een beslissende factor zijn om jou wel of niet aan te nemen.

Voor een functie als helpdesk medewerker is het van belang om belangrijke vaardigheden te benoemen die relevant zijn voor de functie. Denk aan vaardigheden in de klantenservice, probleemoplossing, communicatie en eventueel technische kennis (afhankelijk van de vacature en het bedrijf). Daarnaast moet je natuurlijk voldoende empathisch vermogen hebben, geduldig zijn en goed kunnen luisteren. Probeer in je profiel deze kwaliteiten te benadrukken. Wat maakt jou de perfecte kandidaat? Wat maakt jou anders dan de rest?

Empathische en technisch bekwame helpdesk medewerker met meer dan 5 jaar ervaring. Ik combineer een passie voor technologie met uitstekende klantenservicevaardigheden om klanten effectieve oplossingen te bieden. Daarbij werk ik zowel zelfstandig als binnen een team om voortdurend de klanttevredenheid te verhogen.

Werkervaring

Je werkervaring is de kern van je cv. Hierin vermeld je alle relevante banen die je tot nu toe hebt gehad. Zorg ervoor dat je altijd begint met je meest recente ervaring.

Een goede tip om op te vallen bij werkgevers, is om niet alleen taken en verantwoordelijkheden te beschrijven, maar ook iets te zeggen over je resultaten en prestaties. Probeer deze uit te drukken in concrete cijfers en percentages. Hierbij kun je denken aan:

  • Het verhogen van de klanttevredenheid met X %
  • Het aantal klanten dat je per dag gesproken hebt
  • Jouw klanttevredenheidsscore

Als je weinig relevante ervaring hebt, bedenk dan of je op een andere manier de belangrijke competenties die nodig zijn voor deze baan kunt aantonen. Heb je misschien vrijwilligerswerk gedaan of bijgedragen aan projecten waar empathisch vermogen, klanttevredenheid en een goed luisterend oor ook van belang waren? Dan kun je deze ook benoemen.

Helpdesk Medewerker, BlissSoftware
juni 2019 – Heden

  • Adequaat verlenen van hulp aan klanten via telefoon, e-mail en live chat.
  • Technische problemen opsporen en passende oplossingen vinden.
  • Bijgedragen aan de implementatie van een nieuw ticketingsysteem om de algehele efficiëntie van het klantenserviceteam te verhogen.
  • Een ‘kennisdatabase’ ontwikkelt met veelvoorkomende technische problemen, waardoor de gemiddelde wachttijd met 10% verminderde.

Helpdesk Medewerker, U-men Webservices
augustus 2017 – mei 2019

  • Dagelijks meer dan 50 gebruikers geassisteerd bij hun technische problemen.
  • Consistent hoge klanttevredenheidsscores gekregen van boven de 95%.
  • Samengewerkt met het IT-team om netwerkproblemen snel op te sporen.
  • Training geboden aan nieuwe helpdeskmedewerkers over bedrijfsprocedures en klantenservice protocollen.

Opleidingen

Om als helpdesk medewerker aan de slag te gaan, heb je niet per se een afgeronde opleiding nodig. Als je wel een specifieke opleiding hebt gevolgd (bijvoorbeeld richting informatietechnologie), dan is dit uiteraard een pluspunt voor op je cv. Ook al heb je geen relevante opleiding afgerond, kan het vaak toch nuttig zijn om je gevolgde opleiding op je cv te benoemen. Dit zegt namelijk iets over jouw werk- en denkniveau.

MBO ICT-Beheerder, ROC van Amsterdam
augustus 2014 – juli 2017

Cursussen en certificaten

Cursussen en certificaten kunnen een toegevoegde waarde zijn in veel functies. Het heeft twee grote voordelen voor werkgevers:

  1. Je laat zien dat je leergierig bent en jezelf wil blijven ontwikkelen.
  2. Je bezit over een uitgebreide kennis en expertise binnen een bepaald vakgebied.

Ook als helpdesk medewerker zijn er talloze relevante cursussen en certificaten die je kan behalen. Deze kunnen je helpen om je kerncompetenties, kennis en vaardigheden aan te scherpen of te verbeteren.

Hier zijn een aantal relevante cursussen voor de functie van helpdesk medewerker:

  • Probleemoplossing en Besluitvorming
  • Technische Support
  • IT Support: Troubleshooting
  • Microsoft Office Specialist
  • Omgaan met Moeilijke Klanten

Als je een relevante cursus hebt gevolgd, benoem deze dan op je cv inclusief het jaartal dat je hiervoor een certificaat hebt gehaald.

Vaardigheden

Voor een functie als helpdesk medewerker zal je over een aantal vaardigheden en competenties moeten beschikken om de functie goed uit te voeren. Het is dan ook belangrijk dat deze vaardigheden in je cv goed naar voren komen.

Gebruik ook hiervoor weer de vacature om te kijken welke specifieke vaardigheden er worden gevraagd. Hieronder een lijst met 10 relevante vaardigheden voor een helpdesk medewerker:

  • Klantgerichtheid
  • Probleemoplossend vermogen
  • Communicatieve vaardigheden
  • Technisch inzicht
  • Geduldig
  • Stressbestendigheid
  • Kennis van IT en computersystemen
  • Organisatorisch
  • Luistervaardigheden
  • Multitasking

Maak je cv compleet

Nu je cv alle verplichte onderdelen bevat, zou je er nog voor kunnen kiezen om een aantal extra onderdelen toe te voegen. Let erop dat je deze alleen toevoegt indien ze relevant zijn voor de functie. Ze zijn ervoor om jouw positie als toekomstige helpdesk medewerker te versterken.

Voor een helpdesk medewerker zijn hier een aantal suggesties om je cv te versterken:

  • Vrijwilligerswerk: Door je vrijwilligerswerk te benoemen, laat je zien dat je bereid bent om iets extra’s te doen en een verschil te maken, buiten je normale werkzaamheden.
  • Projecten: Heb je naast je werk en studie nog aan extra projecten gewerkt? Of heb je misschien een keer een technisch probleem op een creatieve manier opgelost? Dit soort voorbeelden laten zien dat je initiatief neemt en buiten de kaders denkt.
  • IT-gerelateerde hobby’s: Het kan geen kwaad om interesses of hobby’s te vermelden die gerelateerd zijn aan je vakgebied. Zo kunnen je ervaringen als actief lid van een computer- of technologieclub je passie voor het veld onderstrepen.

Dit zijn voorbeelden van opties die je cv persoonlijker maken en toch iets zeggen over je professionele vaardigheden. Ze maken jou de ideale kandidaat.

Hoe val je op met jouw helpdesk medewerker cv?

Aangezien bedrijven hun eigen specifieke invulling kunnen hebben voor de functie van helpdesk medewerker, is het belangrijk dat jouw cv aansluit op de vacature waarop je solliciteert. Een cv dat goed aansluit bij de specifieke functie-vereisten, laat zien dat jij je hebt verdiept in het bedrijf en de functie, waardoor je eerder opvalt en meer kans maakt op uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprek.

We raden dus aan om je cv voor elke sollicitatie iets aan te passen en bij te werken. Zorg dat je cv telkens goed aansluit op het functieprofiel. Een op maat gemaakt cv is vaak korter, duidelijker en spreekt de werkgever direct aan. Zo val je op tussen alle andere kandidaten.

Vormgeving van je cv

Naast een goede inhoud, is de uitstraling van je cv natuurlijk ook belangrijk. Veel sollicitanten hebben hier nog moeite mee. Toch heb je voor een goede eerste indruk wel een cv nodig dat ook qua ontwerp aanspreekt. Overweeg daarom het gebruik van een cv-template om tot een professionele en gestructureerde opmaak te komen. Dit kan je veel tijd besparen en helpt je cv er strak en georganiseerd uit te zien. Kijk ook bij de rest van onze cv-voorbeelden voor meer inspiratie.