Home » Cv voorbeelden » Cv-voorbeeld Online Marketeer

Cv-voorbeeld Online Marketeer

Als online marketeer ben je misschien wel dagelijks bezig met het schrijven van content die aansluit bij een doelgroep en zorgt voor een goede klantbeleving. Je gebruikt hiervoor verschillende technieken, maar wellicht kun je nog wat hulptechnieken gebruiken bij het schrijven van een perfect cv voor een online marketeer. Dan ben je bij deze blog helemaal aan het juiste adres. Dus lees snel verder en wij leggen je alle stappen uit.

creatief-cv-voorbeeld

Wat doet een online marketeer?

In de marketingwereld heb je verscheidene functies, één specialisatie daarvan is online marketing. Als online marketeer ben je vaak (mede)verantwoordelijk voor de online strategie van het bedrijf waarbij je werkzaam bent. Zo kun je je bezighouden met digitale campagnes, SEO of SEA optimalisatie, e-commerce, conversieoptimalisatie of analyseren en rapporteren.

De werkzaamheden van een online marketeer kunnen veelzijdig van aard zijn. Naast online marketeer zou het ook maar zo kunnen dat je functietitel digitale of internet marketeer is. Je bent vaak onderdeel van het (online) marketingteam en levert een bijdrage aan de ontwikkeling en implementatie van de gekozen online strategie van het bedrijf.

Hoe schrijf je een cv als online marketeer?

Als je aan de slag gaat als online marketeer is het belangrijk dat je een aantal kwaliteiten bezit waardoor je in staat bent om de doelstellingen van de werkgever te behalen. Het takenpakket van een online marketeer kan erg breed zijn, lees daarom de vacaturetekst goed door zodat je goed begrijpt welke taken en verantwoordelijkheden het meest belangrijk zijn voor de betreffende functie.

Zo is het een pluspunt als je als online marketeer content kan creëren, posten en optimaliseren. Enige kennis van sociale media platformen wordt daarnaast ook gewaardeerd. Je moet een vlotte pen hebben en projectmatig kunnen werken, waarbij je tevens nauwkeurig bent en een goede timemanagement hebt. Dit zijn enkele voorbeelden van vaardigheden en kernkwaliteiten die je naar voren kunt laten komen op je cv.

Personalia

Eén van de belangrijkste onderdelen die je nooit moet vergeten is het correct toevoegen van je personalia. Je vermeldt in deze tekst je voor- en achternaam, je adres, je telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum. Op deze manier kan een recruiter je altijd bereiken voor een eerste intakegesprek.

Het wordt aangeraden om een goede, zakelijke foto toe te voegen aan je cv, echter is dit geen verplichting. Indien je in het bezit bent van LinkedIn, raden wij ook aan om een link naar je persoonlijke pagina bij te voegen.

Naam: Kim de Wit

Functie: Online Marketeer

Adres: Weegbreelaan 110, 4341 KG, Arnemuiden

Telefoon: 06 – 59 89 93 60

E-mailadres: kimdewit@hotmail.com

Geboortedatum: 28-12-1994

LinkedIn: /in/kimdewit

Persoonlijk profiel

In je profieltekst je een korte en pakkende alinea. Voor de verandering is de potentiële werkgever nu jouw doelgroep waarop je je moet richten. Je motiveert in maximaal 6 zinnen waarom jij geschikt bent voor de functie en wie je bent als online marketeer. Licht daarbij kort eventuele interesses, doelen of je drijfveren toe.

Online marketeers moeten uitstekend met het marketingteam kunnen samenwerken om tot pakkende strategieën te komen. Daarnaast zijn plannings- en analytische vaardigheden ook zeker een pluspunt. Vergeet daarnaast niet dat je altijd resultaatgericht en klantgericht te werk moet gaan wanneer je je creativiteit de vrije loop laat.

Ik ben een toegewijde online marketeer met meer dan vijf jaar werkervaring in het tot leven brengen van digitale verhalen. Dit doe ik door doelgerichte strategieën voor elke doelgroep te creëren, waarbij ik met mijn creatieve geest de kracht van elk online kanaal optimaal benut. Mijn kracht ligt bij het optimaliseren van de online aanwezigheid waardoor ik langdurige relaties met klanten opbouw. Mijn doel is om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van SEA en SEO om zo mijn horizon te verbreden en klanten een totaalpakket te kunnen bieden.

Werkervaring

Na het persoonlijk profiel komt je werkervaring aan bod. Dit is vaak het belangrijkste onderdeel van je cv, omdat je hiermee laat zien wat je in het verleden hebt gedaan en wat je niveau van werken kan zijn.

In dit kopje licht je alle relevante banen toe die je in het verleden hebt gehad. Je start hierbij bovenaan met je meest recente werkervaring en schrijft zo naar beneden toe. Onderaan staat dus uiteindelijk de minst recente– maar wel relevante werkervaring.

Waar mogelijk kun je het hier ook hebben over behaalde successen die relevant zijn voor de functie waarnaar je solliciteert. Het is een voordeel als je deze successen uitdrukt in cijfers en percentages, omdat je het op deze manier concreet maakt. Een potentiële werkgever kan hier meer waarde aan hechten, omdat je direct je toegevoegde waarde laat zien.

Als je nog geringe werkervaring hebt opgedaan is het een idee om eens na te denken over andere ervaringen die mogelijk interessant kunnen zijn. Bijvoorbeeld het vrijwilligerswerk bij je dansclub waar je meehielp met het schrijven van Facebookberichten tijdens de vakantieperiodes. Of als je tijdens je studie bij een vereniging hebt bijgedragen aan het optimaliseren van de social media kanalen.

Online marketeer, Humbo
mei 2020 – Heden

  • Beheerde en optimaliseerde online advertentiecampagnes op Google Ads en Facebook Ads.
  • A/B testen van advertentieteksten, waardoor de ROAS verdubbelde in 3 maanden.
  • Creëerde en implementeerde contentstrategieën voor sociale media, resulterend in een groei van 40% in het aantal volgers en een verbeterde betrokkenheid.
  • Voerde diepgaande zoekwoordanalyses uit en optimaliseerde de website voor SEO, waardoor organisch verkeer met 35% toenam.
  • Gebruikte Google Analytics om websiteprestaties te analyseren en rapporteerde bevindingen aan klanten om strategische beslissingen te kunnen nemen.

Junior online marketeer bij Proforto
mei 2018 – april 2020

  • Beheerde de e-commerce website, inclusief productlijstbeheer, prijsstelling en website-optimalisatie.
  • E-mailmarketingcampagnes vormgegeven en opgezet.
  • Analyseerde concurrenten en de markt om kansen voor productontwikkeling en prijsstrategieën te identificeren.
  • Coördineerde online reclame-uitingen en samenwerkingen met externe partners om de merkbekendheid te vergroten.

Opleidingen

Als online marketeer hoef je niet per se een specifieke opleiding te hebben gevolgd, maar met diverse opleidingen krijg je vaak wel een goede basis van het vak mee. Je kunt bijvoorbeeld de tweejarige associate degree ‘Online Marketing’ volgen of de post-hbo opleiding ‘Online marketing en E-commerce’.

Als je wel een specifieke opleiding in de (online) marketing hebt gevolgd, is het zeer relevant om dit toe te lichten op je cv. Als je nog weinig werkervaring hebt kun je iets dieper ingaan op dit gedeelte. Naast het benoemen van de naam van de opleiding kun je wat meer vertellen over specialisaties die je hebt gekozen, noemenswaardige vakken of succesvol afgeronde projecten.

Online Marketing (Ad), De Haagse Hogeschool
september 2012 – augustus 2014

Cursussen en certificaten

Als online marketeer zijn er natuurlijk veel relevante cursussen die je zou kunnen volgen. Je laat hiermee zien dat je bereid bent om je kennis te verbreden en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de markt. In het onderstaande voorbeeld zie je hoe je een gevolgde cursus kunt vermelden op je cv.

Voorbeelden kunnen bijvoorbeeld zijn:
 

  • Google Analytics Academy
  • HubSpot Content Marketing Certificatie
  • Facebook Blueprint Certificatie
  • Google Ads Certificatie
  • SEO Fundamenten
  • E-mailmarketing

Vaardigheden

Werkgevers verwachten altijd dat jij als online marketeer bepaalde vaardigheden bezit. Het is raadzaam om de belangrijkste vaardigheden terug te laten komen op je cv in een apart kopje. Dit doe je door een lijst met vaardigheden op te stellen en ze vervolgens te classificeren op grond van mate van bekwaamheid.

  • SEO-optimalisatie
  • Google Ads-beheer
  • Sociale media-strategie
  • Contentmarketing
  • E-mailmarketing
  • Webanalyse
  • Conversie-optimalisatie
  • Zoekwoordonderzoek
  • Advertentie-copywriting
  • Data-analyse
  • Online branding
  • A/B-testen
  • Affiliate marketing
  • CRM-beheer
  • Marketingautomatisering

Maak je cv compleet met extra onderdelen:

Je cv als online marketeer bezit nu alle belangrijke onderdelen die je moet vermelden. Toch zijn er nog extra mogelijkheden om je cv een boost te geven. Dit kun je doen door extra onderdelen toe te voegen, waarmee jij je kunt onderscheiden van andere kandidaten. Zorg ervoor dat je alleen relevante onderdelen toevoegt, omdat dit persoonsafhankelijk is vind je hieronder een aantal voorbeelden:

  • Stages: Ben je een starter op de arbeidsmarkt of net klaar met je studie? Dan is het een idee om het onderdeel stages toe te voegen aan je cv.
  • Talen: Ga je werken bij een internationale organisatie en krijg je ook te maken met klanten die andere talen spreken? Dan is het zeker de moeite waard om het kopje talen toe te voegen aan je cv.
  • Hobby’s en interesses: Wil je je cv echt persoonlijk maken zodat een recruiter je nog beter leert kennen? Dan is het toevoegen van hobby’s en interesses een goede optie.

Hoe val je op met jouw online marketeer cv?

Elk bedrijf en elke functie waar jij naar gaat solliciteren is verschillend. Dat komt omdat elk bedrijf nét weer een andere invulling geeft aan de functie online marketeer. Daarom raden wij je aan dat je elke vacaturetekst echt goed doorneemt, zodat je cv zo goed mogelijk aansluit bij de vereisten van de functie. Je cv is nooit echt af, pas ‘m dus elke keer weer aan mocht dat nodig blijken door de verschillende functievereisten.

Vormgeving van je cv

De allerlaatste stap is aandacht besteden aan de vormgeving van je cv. Zoals je wellicht met je online campagnes merkt, trekt een visueel aantrekkelijk beeld de aandacht. Besteed dus zeker ook de nodige tijd in dit onderdeel van je cv. Wil je het jezelf gemakkelijk maken? Dan is het een idee om gebruik te maken van een cv template, een paar klikken op de knop en je bent ready to go.

Ook interessant: