Home » Cv voorbeelden » Cv-voorbeeld Marketing Medewerker

Cv-voorbeeld Marketing Medewerker

Als marketing medewerker is het jouw taak om een product of dienst zo goed mogelijk op de kaart te zetten door de juiste doelgroep te bereiken. Maar wat nou als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever? Dan zijn de rollen omgedraaid en is het jouw taak om een brandingscampagne succesvol af te ronden met nu jezelf in de hoofdrol. De eerste stap is het opbouwen van een perfect cv. In de onderstaande blog nemen we je stapsgewijs mee door alle cv onderdelen die jou kunnen helpen bij je zoektocht naar een nieuwe werkgever.

creatief-cv-voorbeeld

Wat doet een marketing medewerker?

Als je werkzaam bent in de marketingwereld heb je een veelzijdige job. Je kunt je bezighouden met diverse soorten campagnes, branding, evenementen of communicatie. Vaak is geen dag hetzelfde en ook elke werkgever geeft een net andere invulling aan de rol van marketing medewerker. Zo zou het ook kunnen dat je solliciteert naar een functie als online marketeer, marketingassistent, marketingcoördinator, communicatiemedewerker of junior marketeer.

Doorgaans heeft elk middelgroot bedrijf wel een aparte marketeer in dienst of marketingafdeling die verantwoordelijk is voor de desbetreffende doelen van de organisatie. Over het algemeen is het overkoepelende doel het vergroten van de omzet of winst van een bedrijf. Door een vaak creatieve invulling is een marketeer in staat de aandacht van de klant op een juiste wijze te doen prikkelen. Zo is het hebben van een creatief en professioneel cv als marketing medewerker een belangrijke kaart die je in handen hebt om potentiële werkgevers op een unieke wijze te overtuigen met jouw kwaliteiten.

Hoe schrijf je een cv als marketing medewerker?

Als marketing medewerker wordt er van je verwacht dat je bepaalde kwaliteiten bezit om de functie op zo’n goed mogelijke manier te kunnen uitoefenen. Het hebben van een creatieve geest en een vlotte babbel draagt bij aan diverse taken die horen bij de functie. Denk hierbij aan het bedenken van marketingstrategieën, het creëren van content, het uitvoeren van marktonderzoek en het coördineren van evenementen.

Personalia

Bij het kopje personalia is het van belang dat je correct je persoonlijke informatie opschrijft. Op die manier weet een recruiter met wie hij of zij te maken heeft. Daarom is het raadzaam om sowieso je voor- en achternaam, adresgegevens, e-mailadres, telefoonnummer en geboortedatum te vermelden.

Als marketingmedewerker sta je ook regelmatig in contact met klanten, externe partners en andere relaties. Hierom is het in zulke gevallen ook aan te raden om een goede professionele foto aan je cv toe te voegen, evenals het toevoegen van een link naar je LinkedIn-pagina.

Tip: Vergeet niet om even een blik te werpen op je LinkedIn-pagina, wellicht staat er informatie die niet meer accuraat is en moeten er wat wijzigingen plaatsvinden.

Als je als marketingmedewerker veel extern op pad bent, wordt er aanbevolen om ook te vermelden dat je in het bezit bent van een rijbewijs. Eventuele andere bijzondere persoonsgegevens kun je ook bij dit kopje voegen.

Naam: Amalia de Dop

Functie: Marketing medewerker

Adres: Hameinde 199, 7371 CS, Loenen

Telefoon: 06 – 18 88 73 26

E-mailadres: a.de.dop@gmail.com

Geboortedatum: 26-09-1998

LinkedIn: /in/amaliadedop

Rijbewijs: B

Persoonlijk profiel

Als marketing medewerker schrijf je vaak creatieve teksten om producten en/of diensten te verkopen. Op je cv is het de zaak om jezelf op een professionele, unieke en creatieve wijze te verkopen. In het kopje persoonlijk profiel is het aan jou de taak om een creatieve tekst te schrijven waarin je je relevantie voor de functie toelicht. Je doet dit in een aantal pakkende zinnen en stelt ook even kort jezelf of je achtergrondverhaal voor.

Als gedreven marketing medewerker met ruim drie jaar werkervaring in de evenementensector ben ik in staat om met mijn creativiteit op een boeiende manier de consument te bereiken. Ik heb een scherp oog voor detail en streef continue naar het beste resultaat. Door mijn positieve instelling ben ik een teamspeler die geen uitdaging uit de weg gaat. Het is mijn streven om altijd de doelstellingen te halen en klanten op een betekenisvolle manier te bereiken.

Werkervaring

Vervolgens is het tijd voor het belangrijkste onderdeel van je cv; namelijk het beschrijven van je werkervaring. Door het laten zien van relevante werkervaring weet een recruiter tot wat je in staat bent en waar je interesses lagen.

Als je echt indruk wil maken met je curriculum vitae, is het raadzaam om behaalde successen en resultaten te benoemen. Dit kun je doen door concreet te benoemen wat je bereikt hebt met jouw werkzaamheden en campagnes en dit uit te drukken in cijfers en percentages.

Het is belangrijk om te beseffen dat enkel je relevante werkervaring ertoe doet en een recruiter het meest benieuwd is naar je meest recente werkervaring. Daarom beschrijf je dit bovenaan. Als je kopje werkervaring nog vrij leeg is, omdat je een starter op de arbeidsmarkt bent, kan het relevant zijn om andere ervaringen toe te voegen die op het eerste gezicht minder relevant lijken maar het toch blijken te zijn. Hierbij kun je denken aan een bijbaantje als ticketverkoper in een bioscoop of ervaring als verkoopmedewerker in een schoenenzaak.

Marketing medewerker, Ticketguys
januari 2021 – Heden

  • Beheerde de contentstrategie van het bedrijf, inclusief het creëren en publiceren van relevante blogposts, sociale media-updates en nieuwsbrieven.
  • Ontwikkelen en implementeren van digitale marketingcampagnes, wat resulteerde in een toename van websiteverkeer met 30%.
  • Analyseerde markt- en concurrentiegegevens om kansen voor productontwikkeling te identificeren.
  • Coördineren van evenementen en beurzen om merkbekendheid te vergroten en leads te genereren.
  • Samengewerkt met het ontwerpteam om marketingmateriaal en visuele inhoud te creëren die de merkidentiteit bevorderen.

Junior Marketing medewerker, DigitalJourney
januari 2020 – november 2021

  • Ondersteunde het marketingteam bij de uitvoering van campagnes voor diverse klanten in verschillende sectoren.
  • Voerde marktonderzoek uit, inclusief concurrentieanalyse en doelgroeponderzoek.
  • Creëerde en beheerde sociale mediaprofielen voor klanten, wat resulteerde in een toename van het aantal volgers en betrokkenheid.
  • Assisteerde bij het opstellen van marketingrapporten en analyseerde prestatiegegevens om aanbevelingen voor optimalisatie te doen.

Opleidingen

Om marketing medewerker te worden is het niet verplicht om een opleiding te hebben gevolgd, echter om met een goede basis aan de slag te kunnen gaan zijn er verschillende opleidingsmogelijkheden. Een optie is de mbo-4 opleiding Marketing en Communicatie of de hbo opleiding Commerciële Economie.

Bleef het kopje werkervaring nog steeds vrij summier? Ga dan wat dieper in op je gevolgde opleiding(en) door bijvoorbeeld je afstudeeronderwerp toe te lichten of gevolgde specialisaties. Ook bij je opleidingen is een recruiter geïnteresseerd in je meest recente afgeronde opleiding, daarom vermeld je je meest recente opleiding bovenaan.

Commerciële Economie (HBO), Hogeschool Utrecht
september 2014 – december 2019

Cursussen en certificaten

In het kopje cursussen en certificaten heb je de mogelijkheid om je te onderscheiden en je extra interesse voor het vakgebied aan te tonen. Als marketing medewerker zijn er een hoop mogelijkheden om jezelf te blijven verdiepen en ontwikkelen. Je kunt denken aan cursussen op het gebied van digitale marketing, product marketing, klantervaring en branding. Hiermee laat je aan een potentiële werkgever zien, dat je ook na het volgen van een opleiding, bereid bent om te investeren in jezelf en je kennis te vergroten. Je vermeldt dit onderdeel door het benoemen van de naam van de cursus, gevolgd door het jaar van afronden.

Voorbeeld:

Cursussen

  • Branding and Business Development (2022)
  • SEA (2021)

Vaardigheden

Een ander belangrijk kopje van je cv is het onderdeel vaardigheden. Hierin vermeld je de vaardigheden die het meest belangrijk zijn voor de functie waarop je solliciteert. Je kunt dit doen door een korte opsomming van de relevante vaardigheden te geven, gevolgd door een rangschikking door middel van symbolen of cijfers.

  • Contentcreatie
  • Sociale media beheer
  • Digitale marketing
  • Marktonderzoek
  • SEO-optimalisatie
  • Copywriting
  • Campagnebeheer
  • Data-analyse
  • Merkstrategie
  • E-mailmarketing
  • Projectmanagement
  • Creativiteit
  • Analytisch denken
  • Klantgerichtheid
  • Communicatievaardigheden

Maak je cv compleet met extra onderdelen:

Wellicht wil je een ‘extra touch’ aan je cv geven. In dat geval heb je de mogelijkheid om extra onderdelen aan je cv toe te voegen. Het is belangrijk dat je cv overzichtelijk blijft en je een recruiter niet overlaadt met informatie. Daarom geven wij hieronder enkele voorbeelden van extra onderwerpen die je kunt toevoegen, maar laat vooral je creativiteit los als je er zelf een andere invulling aan wilt geven.

  • Stages: Het onderdeel stages kun je toevoegen als je bijvoorbeeld als junior marketeer aan de slag gaat en nog weinig relevante werkervaring hebt.
  • Talen: Ga goed na of het voor de functie wellicht nodig is om marketingactiviteiten in andere talen te creëren. In dat geval is het raadzaam om het ook te vermelden als je andere talen machtig bent.
  • Hobby’s en interesses: Het toevoegen van hobby’s en interesses is een goede optie als je wat meer van je persoonlijkheid wilt laten zien op papier.

Hoe val je op met jouw marketing medewerker cv?

Zoals we eerder hebben besproken kan elke marketingfunctie op een andere wijze worden ingevuld. Dit ligt aan het bedrijf, de doelstellingen, de openstaande functie of de markt waarin het bedrijf actief is. Daarom is het belangrijk dat je telkens weer je cv aanpast naar de vacature waar je op besluit te reageren. Zorg ervoor dat je elke vacature nauwkeurig doorleest en weet wat er van je verwacht wordt. Des temeer kans maak je op de baan.

Vormgeving van je cv

Als marketeer kunt je wellicht al je creativiteit kwijt in de geschreven tekst op je cv, maar laat de vormgeving van je cv nog wat te wensen over. In dat geval heb je de optie om gebruik te maken van een cv-template. Met een cv-template heb je met een paar klikken een perfect vormgegeven cv, waarmee jij potentiële werkgevers op een positieve wijze kunt verrassen.