Home » Een cv voor je eerste baan maken [starter cv]
starter-cv

Als starter op de arbeidsmarkt is het eerste doel om geselecteerd te worden voor een sollicitatiegesprek. Hiervoor heb je natuurlijk een uitstekend cv nodig. Gelukkig is het maken van een goed starters cv vaak gemakkelijker dan veel sollicitanten denken. In dit artikel laten we zien hoe je een potentiële werkgever van jouw kwalificaties kan overtuigen. We delen tips en trucs voor een goed cv voor je eerste baan.

Waarom werkervaring geen vereiste is

Wanneer je solliciteert op een starters functie, dan is het ook voor potentiële werkgevers duidelijk dat ze geen berg aan ervaring hoeven te verwachten. Veel sollicitanten denken dat ze zonder werkervaring nooit een baan kunnen vinden, maar met die logica zou niemand een baan kunnen vinden. De realiteit is dat werkgevers niet per se een enorme hoeveelheid werkervaring op je cv verwachten. Ze willen een gedegen inschatting kunnen maken dat jij goed zal functioneren binnen de gezochte functie.

Focus op relevante ervaring en vaardigheden

Wanneer je solliciteert als starter op je eerste baan is het belangrijk om al je betaalde werk te vermelden. Hoewel het wellicht niet direct relevant lijkt voor de gezochte functie, laat je wel zien dat je werkethiek hebt en met collega’s kan samenwerken. Ook dat is waardevolle informatie voor werkgevers.

Daarnaast kun je in bepaalde banen wel aspecten naar voren halen die relevant zijn voor de gezochte functie. Als serveerster of vakkenvuller kun je bijvoorbeeld wel vertellen dat je dagelijks in contact stond met klanten (klantenservicevaardigheden).

Kijk daarom goed naar wat je allemaal tot nu toe hebt gedaan en probeer te bedenken hoe je bepaalde vaardigheden in je eerste baan kunt gaan gebruiken en toepassen. Uiteindelijk zijn dat de ervaringen die je moet benoemen.

Hoe maak je een cv als starter?

Het maken van een cv voor je eerste baan is samen te vatten in 6 stappen. Dit is hoe je een starters cv maakt:

1. Voeg de correcte persoonlijke gegevens toe

De eerste stap in het opstellen van een cv is altijd om je personalia toe te voegen. Voeg altijd de volgende gegevens toe:

  1. Je voor- en achternaam
  2. Persoonlijk telefoonnummer
  3. E-mail
  4. Adres (woonplaats mag ook)
  5. Geboortedatum

Daarnaast is het slim om te bedenken of andere gegevens nog relevant zijn voor de betreffende functie. Zo kan het soms relevant zijn om een portfolio of website op te nemen. Ook een rijbewijs kan nuttig zijn wanneer je solliciteert in de logistieke sector of als je veel moet reizen voor je werk.

Sommige gegevens hoef je echter vrijwel nooit te vermelden, zoals je nationaliteit, religie of burgerlijke staat.

2. Persoonlijk profiel voor je eerste cv

Het persoonlijk profiel is een van de belangrijkste onderdelen wanneer je een cv voor je eerste baan gaat maken. Dit omdat het potentiële werkgevers de eerste indruk geeft van jou als sollicitant. Werkgevers willen maar al te graag een goed beeld van je kwalificaties en jouw persoonlijkheid krijgen. Je moet namelijk niet alleen qua kwalificaties bij de baan passen, maar je moet ook binnen de bedrijfscultuur passen. In de profielschets kun je wat meer van de mens achter het cv laten zien.

In je persoonlijk profiel zal je in een paar krachtige zinnen moeten vertellen wie je bent, wat je ambities zijn en welke kennis en vaardigheden je in huis hebt die van toegevoegde waarde kunnen zijn in de gezochte functie. Wat je opschrijft moet uiteraard relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert.

Een profiel cv-voorbeeld van een starter voor een salesmedewerker of accountmanager zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Hoi, ik ben Bart. Ik ben een enthousiaste, zelfstandige en creatieve afgestudeerde in ‘Ondernemerschap & Retail Management’. Vanwege mijn eindeloze interesse in online marketing heb ik diverse social media strategieën bedacht en geïmplementeerd voor onze studentenvereniging. En met succes! Het aantal volgers steeg in dat jaar ongeveer met 30%. Met de kennis die heb ik opgedaan wil ik me graag inzetten om meer strategieën te ontwikkelen die bedrijven helpen hun online bereik te verbeteren.

3. Werkervaring als starter

Uiteraard vormt je werkervaring samen met je opleidingen de kern van je cv. Op basis van je eerdere ervaringen zullen recruiters of potentiële werkgevers beslissen of jij de juiste kennis en vaardigheden in huis hebt om aan de slag te gaan binnen de functie waarop je solliciteert.

Uiteraard begrijpen we dat je nog niet veel relevante werkervaring zal hebben. Het is echter wel zo dat je waarschijnlijk meer werkervaring hebt dan je wellicht zal denken. Werkervaring kan je op meerdere manieren opdoen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Parttime werk of bijbanen: Als starter die solliciteert op zijn of haar eerste baan is het prima om ook bijbanen op je cv te vermelden.
  • Stages: Stages zijn een van de belangrijkste vormen van werkervaring voor starters. Daarom raden we ook vaak aan om hier een aparte sectie van te maken. Licht toe wat je allemaal hebt gedaan en geleerd. Benoem ook zeker je behaalde successen.
  • Nevenactiviteiten: Als je lid was van een studievereniging, een bepaalde club of een bestuursjaar hebt gedaan, met nevenactiviteiten laat je meer van jouw persoonlijkheid zien.
  • Vrijwilligerswerk: Niet veel starters zullen al vrijwilligerswerk hebben, maar als je het wel hebt laat het onder andere je empathische vermogen zien. Daarnaast kan het een onderdeel zijn waarmee jij je kan onderscheiden ten opzichte van andere sollicitanten.
  • Projecten: Als je tijdens je schooltijd bepaalde projecten hebt gedaan die relevant zijn om uit te lichten, benoem ze dan zeker. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om ze bij je opleidingen of onder een apart kopje te zetten. Je laat hiermee belangrijke vaardigheden zien, zoals plannen, samenwerken, organiseren, omgaan met feedback, kritisch denken, etc.
  • Cursussen: Als je bepaalde relevante cursussen hebt gevolgd, dan zijn deze ook zeker het benoemen waard op je cv voor je eerste baan. Het laat jouw leergierigheid zien en je wil om jezelf te blijven ontwikkelen.

Uiteraard zou je van deze onderdelen ook aparte secties op je cv kunnen maken.

4. Opleidingen

Je opleidingen zijn op het moment dat je solliciteert voor je eerste baan eigenlijk de belangrijkste prestatie uit je professionele carrière. Veel sollicitanten besluiten daarom om dit onderdeel boven de werkervaring te zetten. Of jij dit ook moet doen hangt af van je opleiding en de werkervaring die je hebt. Zorg er in ieder geval dat je belangrijkste prestatie bovenaan staat (want deze wordt als eerste gelezen).

Daarnaast is raadzaam om wat dieper op je opleidingen in te gaan. Het zal in veel gevallen niet voldoende zijn om enkel de naam van je opleiding en het opleidingsinstituut te noemen. Benoem ook wat je allemaal hebt gedaan en geleerd. Deel de projecten waaraan je hebt deelgenomen, de successen die je hebt behaald, projecten waar je aan hebt meegewerkt en eventuele specialisaties. Laat zien dat je weet waar je het over hebt en dat je gekwalificeerd bent voor de betreffende functie!

5. Vaardigheden toevoegen

Vaardigheden mogen niet ontbreken van een cv. Bedenk altijd goed welke vaardigheden belangrijk zijn en de betreffende functie. Raadpleeg daarvoor ook zeker de vacature. Probeer te achterhalen waar de werkgever naar op zoek is en speel hier slim op in door juist die vaardigheden in je cv op te nemen.

Daarnaast is het vaak ook raadzaam om een aantal persoonlijke eigenschappen op te nemen. Hiermee laat je zien dat je ook op de werkvloer met je collega’s goed om kunt gaan.

6. Extra onderdelen

Met bovenstaande 5 stappen heb je de basis van een goed cv. In veel gevallen kun je echter een stapje extra zetten en ook extra onderdelen toevoegen. Deze kunnen je een streepje voor geven ten opzichte van andere kandidaten, omdat ze niet vaak worden toegevoegd.

Zo zou je bijvoorbeeld een aantal hobby’s of interesses op je cv kunnen benoemen om meer van jezelf te laten zien. Met talen kun je laten zien in welke talen je allemaal kunt lezen en schrijven (vinden werkgevers altijd interessant om te weten).

Bedenk dus of er nog dingen of zaken zijn die nuttig zijn om in je cv te vermelden.

Je eigen cv maken

Nu je precies weet hoe je een cv voor je eerste baan moet maken, is het tijd om aan de slag te gaan. Een goed begin kan zijn om gebruik te maken van een goed cv-template. Deze geeft je het houvast om de verschillende onderdelen goed in te vullen. Succes alvast met solliciteren!

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.