Home » Zó maak je een professioneel cv [stappenplan & voorbeeld]
professioneel-cv

Je hebt een mooie vacature gevonden en je motivatiebrief is af. Het enige wat je nu nog moet doen, is er een professioneel CV aan toevoegen. Een CV die direct de aandacht trekt van de recruiter of de potentiële werkgever. Hoe je dit het best kan doen, leggen we uit in dit blogartikel. We nemen je stap voor stap mee in het schrijven en maken van een professioneel CV.

1. Gebruik een cv-template

Veel mensen maken gebruik van een Word document om een CV te maken. Het probleem hierbij is dat het lastig is om alles er netjes in te krijgen en te houden. Hoe vaak is het je niet gebeurd dat opeens de bulletpoints van een opsomming op een andere plek staan dan de vorige bulletpoints? Of dat opeens toch een hele alinea verspringt?

Het is een veel beter idee om gebruik te maken van een cv-template. Deze zijn, zoals de naam al doet vernoemen, speciaal gebouwd om je CV in te maken. Je tekst komt netjes in de template terecht. Daarnaast zijn deze templates veel beter te lezen door zogenaamde slimme screeningssoftware. Deze software wordt door sommige bedrijven gebruikt als eerste screening van de sollicitaties.

Voor een professioneel CV is het belangrijk dat je je CV professioneel houdt. Er zijn heel veel heftige templates te vinden, maar wees je ervan bewust dat je dit meestuurt naar een potentiële werkgever en dat alle kleuren van de regenboog en allerlei grappig icoontjes nogal ‘over the top’ zullen zijn.

2. Denk na over de lay-out van je CV

Het eerste wat wordt gezien is de lay-out van je CV:

  • Ziet het er netjes uit?
  • Worden overal dezelfde kopteksten en kleuren gebruikt?
  • Is de informatie makkelijk te vinden?

Een CV die eruitziet als een rommeltje of met heel veel tekst, zal niet snel worden gelezen. En dat betekent dat je op de stapel afwijzen zal belanden. Dat wil je niet! Hieronder dus een paar praktische tips om je CV ‘fijn voor het oog’ te maken.

  • Probeer je CV maximaal 2 pagina’s lang te maken, maar nog beter is het om het bij 1 pagina te houden.
  • Ga voor consistentie. Gebruik overal dezelfde kleur, kopteksten en lettertype in je CV. Zorg dat je een professioneel en goed leesbaar lettertype gebruikt.
  • Gebruik kopteksten in je CV zodat alle informatie snel en makkelijk te vinden is.
  • Zorg voor witregels tussen de alinea’s. Dit ziet er overzichtelijk uit en leest fijner.
  • Maak gebruik van bulletpoints voor opsommingen.
  • Indien je toch gebruik wil maken van Word om je CV te maken, is het aan te raden om je document op te slaan als PDF. Op deze manier zal je tekst goed blijven staan.

3. Contactinformatie

Het is belangrijk dat je contactinformatie goed in je CV staat. De volgende onderdelen moeten er sowieso in staan:

  • Naam en achternaam. Onder je naam en achternaam is het aan te bevelen om je functie te zetten. Is jouw functie hetzelfde als de functie waar je op solliciteert, maar heeft het een andere titel? Gebruik dan de functietitel uit de vacaturetekst.
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Zorg ervoor dat je een professioneel emailadres hebt. Driebier@email.com is leuk in je vriendengroep, maar niet zakelijk.

Het toevoegen van een geboortedatum is niet verplicht, maar wel handig. Het is toch wel af te leiden van je opleidingen en werkervaring.

Het is verstandig om je LinkedIn profiel toe te voegen aan je contactgegevens, mits deze is opgeschoond en bijgewerkt.

4. Schrijf je persoonlijk profiel

Tegenwoordig staat er in veel CV’s een persoonlijk profiel. Met dit profiel schets je kort een beeld over jou en wat de organisatie hieraan kan hebben. Het is dus een hele korte pitch over jezelf. Hierbij is het volgende heel belangrijk:

  • Scan de vacature goed om te beoordelen waar de organisatie naar op zoek is. Welke vaardigheden en kennis zoeken ze? Verwerk dit zo goed mogelijk in je persoonlijk profiel.
  • Schrijf vanuit jezelf, dus in de ik-vorm.
  • Zorg ervoor dat je persoonlijk profiel maximaal 5 zinnen lang is.
  • Vraag aan familieleden, vrienden of (oud) collega’s wat jou kenmerkt als persoon en neem dit, indien relevant voor de functie, mee in je profiel.

Voorbeeld persoonlijk profiel:

Een gedreven administratief medewerkster met meer dan 8 jaar ervaring bij een zorgorganisatie. Het geeft mij veel voldoening dat ik indirect bijdraag aan de zorg voor mensen. Ik ben leergierig, hardwerkend en enthousiast. Als een echte teamplayer werk ik graag in een gezelliig team en draai ik mijn hand niet om voor salarismutaties, afspraken inplannen en het verzuim bijhouden.

5. Voeg een professionele foto toe

Het is aan te bevelen om een foto toe te voegen aan je CV. En dan niet een foto waarop je lekker op het strand zit, maar een professionele foto. Wellicht heb je een foto die door een fotograaf is gemaakt bij je huidige werkgever. Veel organisaties laten professionele foto’s maken van hun werknemers voor hun intranet en website. Mocht dit het geval zijn en deze is nog recent, kan je deze gebruiken in je CV.

Heb je geen professionele foto van jezelf, is het geen probleem om deze met hulp van iemand anders zelf te maken. Let hierbij op het volgende:

  • Zorg voor een witte achtergrond zonder schilderijen etc.
  • Draag professionele kleding.
  • Zorg voor het juiste licht.
  • Kijk in de camera en glimlach.

6. Werkervaring

Bij werkervaring is het vooral belangrijk dat het niet een eindeloze opsomming gaat worden van alle taken die je ooit in je leven hebt uitgevoerd. Daar zit namelijk niemand op te wachten.

Het sleutelwoord is om zoveel mogelijk woorden vanuit de vacaturetekst terug te laten komen in je CV. Dus pak de vacaturetekst er nog eens bij en haal eruit waar ze naar op zoek zijn. Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar iemand die goed projecten kan leiden? Laat zien in je CV van welke projecten jij de projectleider bent geweest.

Bij je werkervaring zet je bovenaan je huidige of laatste werkgever en gaat zo terug in de tijd. Denk eraan dat je alleen relevante zaken vermeldt. Als je inmiddels 40 bent en solliciteert op een baan als IT-manager bij een groot bedrijf, is het niet relevant dat je op je 13e twee weken in een bloembollenveld hebt staan werken.

7. Opleidingen

Ook hier is het van belang om de relevante opleidingen voor de vacature in ieder geval in je CV te zetten. Zet bij deze opleidingen ook de jaartallen.

8. Vaardigheden

Ook bij het benoemen van je vaardigheden is het goed om de vacature goed te screenen. Vragen ze specifieke technische vaardigheden zoals ervaring met bepaalde software? En bezit jij deze vaardigheden? Zet dit dan in je CV! Maar ook de niet technische vaardigheden die worden gevraagd zal je moeten benoemen. Vragen ze organisatietalent of goed kunnen omgaan met adhoc situaties? Ook dit zet je in je CV.

9. Overige onderdelen

Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw CV opvalt tussen alle andere CV’s. Dit doe je al met wat hierboven is beschreven, maar er zijn nog enkele onderdelen die je kunt toevoegen. Denk hierbij aan:

  • Hobby’s
  • Stages
  • Talen
  • Rijbewijs
  • Cursussen
  • Certificaten
  • Nevenactiviteten
  • Vrijwilligerswerk
  • Persoonlijke blog
  • Projecten
  • Eigen website
  • YouTube kanaal

Bij elk van deze onderdelen is het goed om jezelf af te vragen of het vermelden van deze zaken relevant zijn voor je eventueel toekomstige werkgever.

10. Proeflezen

Als je klaar bent met het schrijven van je CV, is het een goed idee om deze aan wat mensen te laten lezen. Vraag een familielid, vriend of (oud) collega en laat ze er feedback op geven. Wellicht haal je er nog foutjes uit of kom je nog op goede ideeën.

Professioneel cv-voorbeeld

Met bovenstaande tips gaat het vast in orde komen met het schrijven van je professionele CV. Veel succes!

Hieronder vind je nog een professioneel cv-voorbeeld die je kan gebruiken ter inspiratie:

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.