Home » Creatief solliciteren: val op met deze 7 tips
creatief-solliciteren

Als we denken aan solliciteren, denken we meestal aan een sollicitatiebrief met als bijlage een cv. Dit is de meest traditionele en gebruikte methode. Maar is dit ook de meest effectieve methode? Als alle kandidaten op deze manier solliciteren, zorgt het er in ieder geval voor dat de recruiter of leidinggevende de brieven en cv’s goed kan analyseren en vergelijken. Maar om heel eerlijk te zijn is het natuurlijk niet echt onderscheidend. Als kandidaat wil je graag opvallen! De persoon die jouw sollicitatie onder ogen krijgt moet een verrassingsgevoel krijgen, een wow-effect of een grote lach op zijn of haar gezicht. Daarom geven wij in deze blog 7 tips om op een creatieve manier te solliciteren!

1. Stuur een video-sollicitatie

In een video-sollicitatie stel je jezelf kort voor (maximaal 1 minuut). Je kan op deze manier jezelf, je enthousiasme en je motivatie voor de vacature en de organisatie goed laten zien. Dit kan op verschillende manieren. Op internet zijn er veel voorbeelden te vinden die je kunt gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook lekker je eigen creatieve ideeën in de video stoppen. Het is uiteraard wel belangrijk dat het er professioneel uitziet.

Voordat je de video opneemt is het goed om te bedenken of het opnemen van een video bij de vacature en bij het bedrijf past. Je kunt dus niet 1 standaard video-sollicitatie maken. Zorg ervoor dat je video echt aansluit bij de vacature en het bedrijf.

Een video-sollicitatie vervangt een cv niet! Het bekijken van een video-sollicitatie kost een werkgever meer tijd dan het scannen van een cv. Zorg er dus ook altijd voor dat je cv up-to-date is en er netjes uitziet.

2. Maak een digitaal moodboard

Op een moodboard kan je heel goed visueel laten zien wie jij bent, waar jij voor staat en wat goed bij je past. Het is eigenlijk een collage van foto’s, woorden en/of quotes. Het is hetzelfde als plaatjes en woorden uit een tijdschrift knippen en op een groot vel plakken, maar dan digitaal. Een organisatie krijgt op een originele manier een goed beeld van jou en of de vacature goed bij jou zou kunnen passen.

Er zijn veel tools te vinden op internet die jou kunnen helpen om een moodboard samen te stellen. Ook bij een digitaal moodboard is het goed om te weten dat het geen vervanging is van je cv.

3. Maak een infographic cv

Een erg creatieve manier om je kwalificaties te vermelden is om een infographic cv te maken. Een infographic geeft informatie zoveel mogelijk grafisch weer. Het is een combinatie van tekst en beeld. De meeste cv’s bevatten veel tekst en worden daardoor minder goed leesbaar. Een infographic maakt je cv visueel. Zo kan je bijvoorbeeld een mindmap van je beste kwaliteiten maken. Maar ook tijdlijnen, grafieken, pictogrammen en staafdiagrammen kunnen worden ingevoegd om je ervaringen en vaardigheden aan te tonen.

Let er wel op dat je infographic cv er goed en netjes uitziet en dat alles in foutloos Nederlands is geschreven. Het moet immers wel een professioneel document zijn. Andere tips voor het maken van een infographic zijn: hou het simpel en minimaliseer het gebruik van kleuren.

4. Schrijf een blog

Als je een goede schrijver bent zou je ook een blog over jezelf kunnen schrijven. In deze blog kun je vertellen over je werkervaring, opleidingen, vaardigheden en overige kwalificaties. Ook kun je hierin opnemen dat je op zoek bent naar een baan, wat voor soort baan je zoekt en in welke branche. En om het compleet te maken, kun je als laatste beschrijven waarom jij de perfecte kandidaat zou zijn voor die baan.

Je blog kun je vervolgens publiceren op verschillende sociale media kanalen en sturen naar recruiters van verschillende bedrijven. Dit is zeker spannend, maar ook erg origineel. Dus als je goed kan schrijven, verdient het zeker aanbeveling om die pen te pakken en te starten.

5. Maak een QR-code aan

Tegenwoordig leven we in de tijd van de QR-codes, dus hoe creatief is het dan om een eigen QR-code op je cv te hebben? Het idee is dat als een werkgever je QR-code scant, hij op je LinkedIn-pagina terecht komt of misschien zelfs op je eigen sollicitatie-website! Op deze manier maak je meteen indruk.

En denk eens aan alle manieren om die QR-code bij die potentiële werkgever te krijgen. Je kan de QR-code op een visitekaartje laten drukken, die je uitdeelt bij de ingang van verschillende organisaties of bijvoorbeeld op een druk station. Of je kan de QR-code laten drukken op een wikkel van een reep chocola of op een taart, die je vervolgens laat bezorgen bij een organisatie. Er zijn heel veel mogelijkheden om dit op een creatieve manier vorm te geven.

6. Schrijf een indrukwekkend artikel over de organisatie

Weet je voor welke organisatie je graag zou willen werken? En kan je goed schrijven? Dan is het leuk om een indrukkend artikel te schrijven over de organisatie. Dit kost vooraf het nodige onderzoek. Zoek naar informatie op de website en op de sociale media kanalen. Misschien komt er een jubileum aan, hebben ze een grote klant binnen gehaald of zijn ze enorm gegroeid in de laatste 5 jaren? Je zou zelfs nog in gesprek kunnen gaan met werknemers van het bedrijf!

Zorg ervoor dat het artikel goed en foutloos is geschreven en stuur het samen met je sollicitatie op naar het bedrijf. Wedden dat ze dit een heel leuk initiatief vinden?

7. Voor de echte stunters

Er zijn ook nog een paar voorbeelden van echt helemaal out of the box solliciteren. En dan hebben we het over de grote stunts, zoals met een spandoek voor het bedrijf waar je graag zou willen werken staan. Op dit spandoek laat je weten dat je een baan zoekt. Het valt op en is zeker onderscheidend van andere kandidaten. In Amerika heeft iemand zelfs een keer een billboard laten maken en dit op laten hangen in een straat met veel bedrijven. Het kost wat, maar je valt wel op. Posters zouden in dit geval een goedkoper alternatief zijn.

En wat dacht je ervan om je cv te krijten op de stoep van het bedrijf waar je zou willen werken? Of om een liedje te zingen over jezelf en dit te uploaden op youtube?

Past deze manier van solliciteren echt bij jou?

Er zijn ontzettend veel creatieve manieren om te solliciteren. Buiten de gebaande paden denken is hierin de sleutel. Het meest belangrijk is toch wel dat je voor jezelf moet bedenken of iets bij jou past. Als je iets doet wat niet goed bij je past, kan je niet goed je passie en enthousiasme overbrengen. Blijf dicht bij jezelf en dan komt die mooie baan er echt wel. Succes met je sollicitaties!

Miranda Adriaanse
Miranda Adriaanse

Deze blog is geschreven door Miranda van Groen. Miranda heeft meer dan 20 jaar ervaring als (senior) HR adviseur bij verschillende organisaties.