accountmanager

De functie als accountmanager wordt steeds populairder. Vrijwel elk bedrijf heeft tegenwoordig behoefte aan goede accountmanagers, verkoopvertegenwoordigers en relatiebeheerders.

Een accountmanager wordt verantwoordelijk voor een deel van de klanten. Hierbij houdt de accountmanager de relatie warm en onderhoudt het contact met klanten.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat accountmanagers nieuwe klanten moeten aantrekken. Jouw CV moet dus aantonen dat je zeer klantgericht bent en goede sales vaardigheden beheerst.

Voorbeeld CV Accountmanager/Relatiebeheerder

Solliciteren kan soms overweldigend zijn. Door de bomen zie je het bos niet meer.

Om die reden hebben we in dit artikel precies beschreven hoe je een sterk CV als accountmanager samenstelt.

Allereerst een CV-voorbeeld van een accountmanager:

Taken van een accountmanager

Accountmanagers hebben een breed takenpakket dat erop gericht is om meer omzet binnen te halen. Dit door middel van relatiebeheer, koude acquisitie en het spotten van kansen in de markt.

Over het algemeen zien de taken en verantwoordelijkheden van een accountmanager er als volgt uit:

  • Fungeren als eerste aanspreekpunt tussen de klant en het bedrijf.
  • Relatienetwerk opbouwen en werken met zowel bestaande als nieuwe relaties aan passende oplossingen.
  • Je onderhoudt het contact met klanten, onder andere door tijdig te informeren over producten of diensten en eventueel het doen van voorstellen omtrent nieuwe mogelijkheden.
  • Het geven van (product)presentaties waarbij je de wensen en behoeften van de klant in acht neemt.
  • Je zorgt dat je de gestelde targets van het betreffende bedrijf realiseert.
  • Je spot kansen in de markt en je kijkt hoe je met jouw bedrijf hier actief op kan inspelen om deze kansen te benutten.
  • Je beschikt over goede onderhandelingsvaardigheden om te kunnen onderhandelen met klanten.
  • Je bent bekwaam in het opstellen van relevante rapportages.

Zit er verschil tussen accountmanager, relatiebeheerder, etc?

De functie accountmanager kent verschillende benamingen. Denk aan:

  • Accountmanager
  • Accountmanager buitendienst
  • Verkoopvertegenwoordiger
  • Relatiebeheerder
  • Junior verkoper
  • Key-accountmanager

Onderaan de streep hebben al deze functies ongeveer hetzelfde takenpakket. Raadpleeg de vacature om erachter te komen wat er precies van jou verwacht wordt als kandidaat.

Hoe maak je een sterk CV als accountmanager?

Weten hoe je van A tot Z een baan-winnend CV opstelt? Lees dan: “Hoe maak je een CV (De complete gids)?

Om een sterk CV als accountmanager te maken mag je jezelf best een beetje verkopen. Dat is namelijk precies wat jij in de betreffende functie ook gaat doen. We laten per onderdeel zien hoe je dat het beste kunt aanpakken en waar je op moet letten.

Persoonlijke gegevens

Een curriculum vitae begint altijd met jouw personalia. Denk aan je voor- en achternaam, adres, geboortedatum, telefoon en e-mailadres.

Dit zijn de ‘verplichte’ gegevens die op zo’n beetje elk CV horen te staan. Die laatste twee (telefoonnummer en e-mailadres) zijn hierbij het belangrijkst. Uiteraard wil jij uitgenodigd worden op sollicitatiegesprek. Daarvoor heeft een recruiter wel de juiste contactgegevens nodig.

Naast deze basisgegevens kun je ook altijd een LinkedIn profiel aan je CV toevoegen, mits je deze recentelijk hebt bijgewerkt en representatief is.

Profielschets accountmanager

Je profielschets is ontzettend belangrijk en zeker geen onderdeel die je moet overslaan.

Het is de moeite waard om hier wat extra aandacht aan te besteden en niet zomaar een droge opsomming te geven van een aantal karaktereigenschappen.

Aangezien het profiel helemaal bovenaan je CV staat wordt deze vaak als eerste gelezen. Het moet dus voldoende interesse wekken voor de lezer om de rest van je curriculum vitae ook te gaan lezen.

Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat je in 3-6 regels iets meer over jezelf vertelt.

Dus—

  • Wie ben je?
  • Wat kun je (wat zijn je sterke punten)?
  • Waarin blink jij uit ten opzichte van andere accountmanagers?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde?

Dat zijn een aantal elementen die je in jouw persoonlijk profiel als accountmanager kunt verwerken.

Werkervaring

Geef een recruiter een CV en het eerste waar die naar zal kijken is zijn werkgeschiedenis.

Werkervaring is dus het allerbelangrijkste onderdeel.

Een tip waarmee je extra opvalt bij werkgevers: probeer resultaten (harde cijfers & getallen) te benoemen.

  • Heb je verkoopplannen opgesteld die geleid hebben tot verhoging van de omzet?
  • Een X aantal nieuwe klanten aangetrokken?
  • Het gemiddeld besteed bedrag voor een klantgroep verhoogd?

Dit zijn voorbeelden van goede resultaten die je in je CV kunt verwerken.

Ze tonen aan dat jij daadwerkelijk een goede accountmanager bent die weet wat die moet doen om meer omzet voor het bedrijf te realiseren.

Dat zegt natuurlijk veel meer dan: “Verantwoordelijk voor klantonderhoud”.

Pro Tip: Probeer de taal van het betreffende bedrijf te spiegelen. Ga je solliciteren als accountmanager, maar wordt in de vacature gevraagd om een ‘Relatiebeheerder’? Verander dan jouw functietitels in ‘Relatiebeheerder’.

Opleidingen

Uiteraard is het belangrijk om te laten zien welke vooropleiding jij gevolgd hebt om uiteindelijk te gaan werken als accountmanager.

Vaak is er geen specifieke opleiding nodig om accountmanager te worden. Op het mbo heb je wel opleidingen als ‘Junior Accountmanager’.

Vaak wordt in de vacature gevraagd om mbo/hbo werk- en denkniveau. Dat betekent dat je met een afgeronde mbo of hbo-opleiding dus eigenlijk direct kan solliciteren als accountmanager.

Uiteraard zijn er wel opleidingen die een streepje voor krijgen. Als een sollicitant bijvoorbeeld Commerciële Economie heeft gevolgd is dit beter dan een sollicitant die hbo-rechten heeft gedaan.

Cursussen

Het kan zijn dat je na je opleiding nog relevante cursussen hebt gevolgd en certificaten hebt behaald. Uiteraard kun je deze ook op je CV noteren.

Op deze manier presenteer jij jezelf als een veelzijdige kandidaat die van alle markten thuis is.

Vaardigheden van een accountmanager

Als accountmanager zijn er verschillende vaardigheden die je goed moet kunnen beheersen.

De belangrijkste vaardigheden van een accountmanager:

  • Luisteren & analyseren
  • Communicatieve vaardigheden (mondeling & schriftelijk)
  • Oplossingsgericht
  • Meedenken
  • Zelfvertrouwen
  • Initiatief nemen
  • Commercieel ingesteld
  • Klantgericht

Kijk nog eens goed in de vacature waar het bedrijf precies naar op zoek is.

Probeer vervolgens de vaardigheden in je CV te vermelden waarvan je denkt dat het bedrijf hier de meeste waarde aan hecht.

Op die manier spits je jouw CV wat toe op de vacature, waardoor de kans om uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprek hoger wordt.

De belangrijkste vaardigheden noteer je vaak in een apart kopje ‘Vaardigheden’ op je CV.

Voeg extra onderdelen toe om op te vallen

Naast deze ‘basis’ onderdelen heb je natuurlijk de mogelijkheid om talloze extra onderdelen toe te voegen.

  • Heb jij bepaald vrijwilligerswerk gedaan dat relevant is voor de functie?
  • Projecten geleid of opgezet die je extra wil uitlichten?
  • Hobby’s en interesses die meer over jou zeggen? (Iemand die teamsport doet kan goed samenwerken).
  • Spreek je meerdere talen? Toon dan je talenkennis.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van additionele onderdelen die je aan je CV kunt toevoegen.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je de bewijzen probeert te leveren om jezelf te presenteren als veelzijdige en kwalitatieve accountmanager.

Wellicht kunnen deze additionele secties jou nét dat streepje voor geven op de concurrenten.

CV accountmanager als starter/ zonder werkervaring

Als je gaat solliciteren voor jouw eerste baan is het verstandig om de focus van je CV te verleggen naar jouw opleiding.

Geef een gedetailleerde omschrijving van wat je allemaal geleerd en gedaan hebt op sales gebied.

Let wel op dat het wel relevant blijft voor de functie.

Ondanks dat je nog geen jarenlange ervaring hebt, kun je wel jouw nevenactiviteiten benoemen. Of wellicht heb je wel een fantastische stage gelopen waar je veel van hebt geleerd.

Wanneer je een starter bent op de arbeidsmarkt neem je het op tegen kandidaten die wel al werkervaring hebben. Daarom is het belangrijk om de bewijzen te leveren dat jij een geschikte kandidaat bent. Dat doe je dus door meer te focussen op wat je allemaal geleerd hebt tijdens je opleidingen, vrijwilligerswerk, projecten, nevenactiviteiten, etc.

Algemene schrijftips voor accountmanagers

Tot slot willen we afsluiten met wat algemene schrijftips die je kunt implementeren in je eigen curriculum vitae.

1. Stem je CV af op de vacature

Net zoals dat jij de wensen & behoeften van een klant goed moet kunnen inschatten en hier slim op moet inspelen, geldt hetzelfde eigenlijk voor jouw CV.

Het betreffende bedrijf is opzoek naar een bepaald soort accountmanager. Hun wensen en behoeften hebben ze kenbaar gemaakt in de vacature.

Nu is het aan jou om een CV te schrijven en een oplossing te bieden die perfect aansluit bij de behoeften van het bedrijf.

2. Verkoop jezelf, maar ga niet te ver

Verkopen zit waarschijnlijk in je bloed, anders solliciteer je niet als accountmanager.

Echter, je kan ook té ver gaan. Dit wil je voorkomen.

Het is prima als jij ambities hebt of als je bepaalde doelstellingen op je CV kenbaar maakt, maar aangeven dat je binnen 1 jaar wil doorgroeien tot Salesmanager van een vestiging is misschien een beetje te veel van het goede.

3. Pas je LinkedIn profiel aan

87% van de recruiters gebruikt LinkedIn voor het checken van kandidaten.

Als je toch al weet dat een recruiter zeer waarschijnlijk jouw LinkedIn profiel gaat bekijken, kun je deze maar beter even snel bijwerken.

Neem simpelweg te tekst over die je bij het persoonlijk profiel hebt geschreven.

Tot slot kun je ook jouw werkervaringen en opleidingen inclusief omschrijvingen aan je LinkedIn profiel toevoegen.