Home » 7 Sollicitatie Kleding Tips: wat trek je aan?
sollicitatie kleding

Wat is gepaste kleding voor je sollicitatie? De beste sollicitatie kleding is afhankelijk van de functie en het type bedrijf. Bij een accountantskantoor verwachten ze een andere dresscode dan bij een jonge startup. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Het loont dus de moeite om na te denken over een gepaste outfit.

In dit artikel laten we je precies zien wat je kunt aantrekken (en wat niet) naar een sollicitatiegesprek.

Hoe kies je kleding voor een sollicitatiegesprek?

De outfit die je kiest voor een sollicitatie moet in lijn zijn met het bedrijf waar je gaat solliciteren. Uiteraard wil je goed voor de dag komen bij jouw toekomstige werkgever. Probeer dus te achterhalen met wat voor soort bedrijf je te maken hebt:

  • Is het een heel formeel bedrijf waar iedereen in een pak loopt?
  • Is het een wat jonger bedrijf waar iedereen casual kleren draagt (startup)?

Een goed startpunt om achter de dresscode te komen, is door te kijken naar de website en social media profielen van het betreffende bedrijf. Kijk met name of je wellicht een corporate video of een ‘over ons’ pagina kan vinden. Dit moet je al een goede indruk geven van de kledingstijl die gebruikelijk is bij het bedrijf.

Het is ook belangrijk dat je nadenkt over de functie waar je op solliciteert. Als je een gesprek hebt staan bij een accountantskantoor of advocatenkantoor (of iets soortgelijks), dan zal je er vrijwel altijd netjes en verzorgd uit moeten zien. Dit betekent dat je in een zakelijke outfit naar het gesprek moet komen (zowel mannen als vrouwen). Voor vrijwel alle overige organisaties is ‘business casual’ meer dan voldoende. Let op: dit is niet hetzelfde als gewone casual kleding.

Wat is business casual?

Business casual is één stapje netter dan gewoon ‘casual kleding’. Voor vrouwen betekent dit een nette effen blouse, een blazer, een nette rok of zakelijke jurk. Mannen kunnen denken aan een overhemd en pantalon met nette schoenen.

In vrijwel elke branche (voor zowel man als vrouw) is dit een zeer verstandige kledingkeuze voor je sollicitatiegesprek. Je ziet er netjes en verzorgd uit, maar niet over de top. Laten we kijken naar de richtlijnen en een aantal voorbeelden.

sollicitatie outfit

Business casual sollicitatie kleding voor vrouwen

Er zijn een aantal basics waar je je aan hoort te houden bij het kiezen van sollicitatiekleding voor vrouwen. Dit zijn:

  • Zorg ervoor dat je decolleté niet zichtbaar is
  • Draag geen te strakke of te losse kleding
  • Less is more

Je mag best wat van je persoonlijkheid laten zien in je outfit tijdens een sollicitatie. Maar zorg ervoor dat de kleuren vooral licht of donker zijn. Felle kleuren zijn over het algemeen wat minder geschikt. Denk hierbij aan wit, zwart, donkerblauw, lichtblauw en kaki.

Voor een sollicitatie outfit moet je denken aan:

  • Blazer of vestje
  • Nette shirts & blouses
  • Een pantalon en een rok
  • Comfortabele hakken
  • Neutrale accessoires

Je kunt bijvoorbeeld een nette blouse of mooi shirt combineren met een rok of pantalon. Vervolgens maak je de sollicitatie outfit helemaal af met een vestje of blazer.

sollicitatie kleding vrouw

Business casual sollicitatie outfit voor mannen

Mannen hoeven bij vrijwel de meeste organisaties echt niet meer te solliciteren in een strak (maat)pak. Maar dat betekent niet gelijk dat je een spijkerbroek en sneakers kan aantrekken naar je sollicitatiegesprek.

Business casual is zakelijk, maar niet per se een strak pak. Je combineert bijvoorbeeld een casual overhemd met een pullover of colbert.

Welke kleding je dan aan moet denken:

  • Een pullover of een colbert
  • Kwalitatieve shirts & overhemden
  • Neutrale broeken & riemen
  • Een zakelijk horloge (optioneel)
  • Nette schoenen
sollicitatie kleding man

Aanvullende kledingtips voor je sollicitatiegesprek

Naast de standaard kledingstijl, zijn er nog een aantal kleine dingen waar je op moet letten om perfect voor de dag te komen. Dit zijn:

1. De invloed van tatoeages en piercings

Alhoewel het steeds meer geaccepteerd wordt, blijkt uit onderzoek dat het nog steeds zo is dat tatoeages en piercings een negatieve invloed hebben op het besluit om iemand aan te nemen.

Hierbij moet wel gezegd worden dat tatoeages een veel kleinere rol speelden in de kansen om aangenomen te worden dan piercings. Sollicitanten met piercings hadden een stuk minder kans om aangenomen te worden dan sollicitanten zonder piercings.

2. Te grote (losse) kleding

Als het lijkt alsof je de outfit van je grote broer aanhebt, dan komt dat niet bepaald professioneel over. Zorg ervoor dat alles goed past.

3. Te veel (flitsende) accessoires

Met accessoires is niks mis. Een neutrale armband of horloge is alleen maar positief. Maar een hele arm vol met armbanden en ringen die op de tafel kletteren tijdens het gesprek leidt natuurlijk flink af.

4. Vieze, gekreukte of ongewassen kleding

We hoeven je niet te vertellen dat het wel even handig is als je de kleren die je wil aantrekken van tevoren even in de was gooit. Zo weet je zeker dat je er tiptop uitziet tijdens je sollicitatiegesprek en dat je lekker naar roosjes ruikt.

5. Leg je outfit een dag van tevoren klaar

Als je op de dag zelf nog moet gaan kiezen wat je aan moet gaan trekken, gaat dat voor onnodige stress zorgen. Een groot deel van een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek, is dat je minimaal een dag voor aanvang van het gesprek alvast je outfit uitkiest en klaarlegt. Zo kun je op de dag en tijdens het sollicitatiegesprek de focus houden op het gesprek.

Pro Tip: Alle tips uit dit artikel gelden ook voor online sollicitatiegesprekken. Ook bij een onlinegesprek behoor je goed voor de dag te komen.

Algemene kledingtips voor een sollicitatiegesprek

Het kiezen van de juiste kleding voor je sollicitatie kan nogal een uitdaging zijn. Hieronder vind je algemene tips die voor zowel mannen als vrouwen gelden:

  • Gebruik een pluizenroller om haren van eventuele huisdieren te verwijderen.
  • Kom verzorgd voor de dag. Dat betekent schone, geknipte nagels en haren netjes gedaan (ga eventueel naar de kapper).
  • Kies voor goede, ademhalende kleding. We begrijpen dat een sollicitatiegesprek spannend is. Voorkom zweetplekken met luchtige kleding.
  • Draag geen petjes of hoeden, tenzij om religieuze redenen.
  • Draag vooral lichte of donkere kleuren. Kijk uit met hele felle kleuren. Felle kleuren leiden af van de inhoud van het gesprek.
  • (Bij mannen) zorg voor een net gestreken overhemd. Je kunt natuurlijk niet aan komen zetten met allemaal kreuken in je overhemd.
  • Let naast je kleding ook op je houding. Loop zelfverzekerd met je schouders omlaag en je borst vooruit. Geef een goede handdruk, vermeld duidelijk je voor en achternaam en ga rechtop zitten.

Wat je beter niet aan kunt trekken bij een sollicitatiegesprek

Laten we tot slot even kijken naar een aantal dingen die je beter niet tijdens een sollicitatiegesprek kunt aantrekken / kunt doen. Jouw doel tijdens het sollicitatiegesprek is om een goede eerste indruk te maken. Welke kleding je kiest, speelt daarbij een belangrijke rol. Voorkom daarom de volgende zaken:

  • Draag geen slippers of sneakers.
  • Draag geen hemdjes of strakke shirtjes.
  • Korte broeken.
  • Zorg ervoor dat je ondergoed niet zichtbaar is.
  • Rokjes of jurkjes die te kort zijn (test dit als volgt: ontspan je armen strak langs je lichaam. Je rok/jurk moet langer of gelijk zijn aan het einde van je vingers).
  • Draag geen parfum. Uiteraard moet je schoon ruiken, maar parfum kan veel te heftig zijn in een kleine vergaderruimte en te veel afleiden.

Conclusie

Als het goed is weet jij precies wat je moet aantrekken voor je sollicitatiegesprek. Naast de keuze voor je (nette) kleding zijn er natuurlijk meer dingen waar je op moet letten voor een succesvolle sollicitatie. Wellicht dat een van de volgende artikelen jou nog verder kunnen helpen:

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.