administratief medewerker

Het maken van een goed CV als administratief medewerker hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Toch geeft verassend genoeg 75% van de sollicitanten aan moeite te hebben met het opstellen van hun CV.

In dit artikel hebben we samen met HR-experts gekeken wat belangrijk is om te vermelden in een CV als administratief medewerker en hoe jij dit kan toepassen in je eigen CV.

Onderstaand staat per onderdeel beschreven wat er van jou verwacht wordt (met voorbeelden).

Wil jij tijd besparen en een baan-winnend CV maken? Gebruik dan onze Online CV Maker. Het is snel en gemakkelijk. Bonus: bij elk onderdeel staan tips van échte carrière-experts die jou ondersteunen bij het maken van je CV. Solliciteer met zelfvertrouwen! Bekijk onze 10+ bewezen effectieve CV templates en begin direct met het maken van jouw CV.

Kijk ook eens naar:

Hoe maak je een CV als administratief medewerker?

De werkzaamheden van een administratief medewerker zijn ontzettend uiteenlopend.

Dit komt omdat alle bedrijven weer een totaal andere invulling geven aan deze functie. De ene werkgever maakt onderscheid tussen receptionisten en secretaresses, terwijl een ander bedrijf in beiden gevallen spreekt van een administratief medewerker.

Het is daarom écht van cruciaal belang dat je goed naar de vacaturetekst kijk. Voordat je begint met het schrijven van je eigen CV, moet je goed begrijpen waar het bedrijf precies naar opzoek is.

  • Wat wordt er van jou verwacht?
  • Welke werkzaamheden wil het bedrijf dat je gaat uitvoeren?
  • Waar hecht het bedrijf de meeste waarde aan?

Jij moet met jouw CV vervolgens zo goed mogelijk inspelen op deze wensen en behoeften. Dat doe je door jouw CV aan de vacature aan te passen.

Personalia

Bovenaan je CV (soms in een zijkolom), staan jouw persoonlijke gegevens.

Zorg altijd voor een professioneel e-mailadres, bijvoorbeeld: voornaam.achternaam@gmail.com

Dubbelcheck daarnaast altijd of je telefoonnummer en e-mailadres goed vermeld staan. Je wil tenslotte wel dat een recruiter of werkgever met jou contact kan opnemen.

Persoonlijk profiel als administratief medewerker

Het profiel staat vaak bovenaan je CV en wordt als een van de eerste onderdelen gelezen. Zorg dat je voldoende interesse wekt, zodat een recruiter ook de rest van je CV gaat lezen.

Je geeft in 3-6 regels aan wie je bent, wat je sterke kanten zijn en hoe je waarde kan toevoegen voor het bedrijf. Zo kan een werkgever goed bepalen of jij bij de betreffende functie past.

Hieronder vind je twee voorbeelden:

Profiel voor administratief medewerker met werkervaring:

Mijn naam is Marianne. Ik ben een enthousiaste en flexibele administratief medewerker met uitgebreide ervaring in het zelfstandig inrichten, uitvoeren en controleren van diverse administratieve werkzaamheden. Zo heb ik onder andere presentaties voorbereid en rapportages opgesteld die het management ondersteunden in hun strategische keuzes. Uiteraard ken ik MS-office uit mijn broekzak en weet ik hoe ik onder druk gestructureerd en accuraat kan werken.

Profiel voor administratief medewerker zonder werkervaring/ als starter:

Mijn naam is Vivian, een jonge maar zeer enthousiaste kandidaat met een diploma ‘Professioneel Administratief Medewerker (niveau 4)’ op zak. Zo heb ik precies geleerd hoe ik nauwkeurig diverse administratieve taken moet uitvoeren. Denk aan: (salaris)administratie, facturatie, archiveren, rapportages opstellen en nog veel meer. Ik weet hoe ik zakelijke teksten in correct Nederlands moet opstellen en ben communicatief zeer sterk (zowel mondeling als schriftelijk).

Werkervaring

Werkervaring is natuurlijk de belangrijkste graadmeter voor werkgevers om te bepalen of jij de betreffende functie goed kan uitvoeren.

Geef daarom altijd per functie aan wat je precies gedaan hebt, waar je in uitblonk en wat je allemaal geleerd hebt (welke vaardigheden heb je ontwikkeld?).

Kijk ook zeker even naar de vacature.

Hecht het bedrijf meer waarde aan iemand die de financiële administratie op orde kan houden en heb je hier ervaring mee? Besteed hier dan wellicht wat extra aandacht aan om uit te lichten.

Wil het bedrijf juist graag iemand die ondersteuning biedt aan de directeur, manager of teamleider? Leg dan daar meer de focus op in je eigen CV.

Pro Tip: Wellicht vraag je je af: moet je jouw CV voor elke sollicitatie aanpassen? Het korte antwoord: Ja. Als je jouw kansen om uitgenodigd te worden zo groot mogelijk wil maken kun je dat beter wel doen. Als je eenmaal een solide basis hebt zul je er echter niet heel veel tijd mee kwijt zijn.

Opleidingen

De meeste functies als administratief medewerker vragen om mbo of hbo werk- en denkniveau door middel van een afgeronde opleiding.

Hoe meer werkervaring je hebt, hoe minder belangrijk jouw opleidingen worden. Daarom zie je dat starters hun opleidingen vaak boven het werkervaring zetten. Ervaren sollicitanten plaatsen hun opleidingen onder hun werkervaring. 

Pro Tip: Heb je nog niet veel (relevante) werkervaring? Geef dan een gedegen omschrijving bij je opleiding. Wat heb je allemaal geleerd, welke vaardigheden heb je ontwikkeld en hoe kun je dit inzetten bij het betreffende bedrijf?

Vaardigheden

Tot slot is het gebruikelijk om in en apart kopje in je CV jouw belangrijkste vaardigheden te vermelden.

Opnieuw raden we aan om de vacature goed te lezen. Hecht het bedrijf waarde aan het ontvangen van gasten? Dan kun je dit als vaardigheid opnemen.

Hecht het bedrijf juist waarde aan iemand die de financiën bijhoudt? Vermeld dan bijvoorbeeld ‘debiteuren/crediteuren beheer’ op je CV.

Enkele vaardigheden die het altijd goed doen op een administratief medewerker CV zijn:

  • Oog voor detail
  • Nauwkeurig
  • Secuur
  • Flexibel
  • Enthousiast
  • Resultaat- en oplossingsgericht
  • Stressbestendig
  • Communicatief sterk (mondeling & schrift)

Overige onderdelen

Als je jouw CV als Administratief Medewerker wat meer ‘body’ wil geven, kun je ervoor kiezen om extra onderdelen in je CV op te nemen. Hierbij kun je denken aan:

  • Cursussen; Heb jij relevante cursussen of trainingen gevolgd? Er zijn talloze ‘verdiepende’ cursussen die van toegevoegde waarde kunnen zijn. Denk aan: Zakelijk Engels, Zakelijk schrijven of Basiskennis Boekhouden.
  • Stages; Zeker als je nog niet veel relevante werkervaring hebt of als je starter bent kunnen stages enorm helpen. In feite wordt dit namelijk gewoon gezien als werkervaring. Vermeld dit dan ook zeker in een apart kopje op je CV en geef aan wat je geleerd hebt en welke vaardigheden je hebt opgedaan.
  • Talen; Als administratief medewerker (en vaak eerste aanspreekpunt als iemand naar het bedrijf belt), zijn talen zeker niet onbelangrijk. Het is altijd van waarde om aan te geven welke talen jij beheerst. Benoem dus de talen en het niveau!
  • Hobby’s & interesses; Een hobby of interesse laat wat meer van jezelf zien en maakt je CV wat menselijker en persoonlijker. Bedenk wel altijd wat een hobby over jou zegt. Iemand die aan teamsport doet kan waarschijnlijk goed samenwerken. Hobby’s die twijfels kunnen opleveren (bv. Parachutespringen), kun je daarom beter weglaten.
  • Nevenactiviteiten/ vrijwilligerswerk; Naast je studie of werk bepaalde activiteiten ondernomen die vaardigheden aantonen of relevant zijn voor jouw werk? Zeker benoemen! Zo kan het helpen als je in een bestuursfunctie ook bepaalde administratieve zaken hebt ondernomen.

De lay-out van je CV

De lay-out van je administratief CV moet uiteraard professioneel zijn. Dit zegt namelijk ook al heel veel over jou.

Een onverzorgd of generiek CV maakt nou niet bepaald indruk bij werkgevers.

Gebruik ook altijd rustige kleuren. Bijvoorbeeld blauw of groen. Dit zijn kleuren die vertrouwen uitstralen.

Zwarte tekst op een witte achtergrond of witte tekst op een donkere kleur zijn het beste leesbaar.

Maak veel gebruik van witregels en bulletpoints om je CV zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Bekijk hier bijvoorbeeld onze CV-templates die aan al deze regels automatisch voldoen.