administratief medewerker

Ben je zoekende naar een baan als financieel administratief medewerker? Uiteraard is het belangrijk om goed voor de dag te komen bij je nieuwe werkgever.

Dat lukt je alleen met een goed CV.

Maar het maken van een sterk CV is helaas zo makkelijk nog niet…

Wat zet je er allemaal in? Hoe onderscheid jij je van jouw concurrenten? Wat is belangrijk en wat kun je beter weglaten?

In dit artikel gaan we je precies laten zien hoe je een ijzersterk CV maakt, zodat jij binnen no-time aan tafel zit bij je nieuwe baan.

Wil jij tijd besparen en een baan-winnend CV maken? Gebruik dan onze Online CV Maker. Het is snel en gemakkelijk. Bonus: bij elk onderdeel staan tips van échte carrière-experts die jou ondersteunen bij het maken van je CV. Solliciteer met zelfvertrouwen! Bekijk onze 10+ bewezen effectieve CV templates en begin direct met het maken van jouw CV.

Voorbeeld CV financieel administratief medewerker

Onderstaand voorbeeld kun je gebruiken bij het maken van je CV.

We hebben ook een complete gids geschreven die je van A tot Z uitlegt hoe je een ijzersterk CV maakt. Lees hier: “Hoe maak je een CV in 7 stappen (met voorbeelden)”.

Kijk ook eens naar:

Welke onderdelen vind je terug op een financieel administratief CV?

Er zijn bepaalde onderdelen die niet mogen ontbreken op je CV. Dit zijn:

  • Personalia: Zorg voor foutloze contactgegevens. Het komt natuurlijk erg onprofessioneel en slordig over als er fouten zitten in je telefoon, e-mail of adresgegevens. Controleer deze daarom altijd voordat je jouw CV verstuurt.
  • Persoonlijk profiel: Moderne CV’s beginnen tegenwoordig bovenaan het CV met een kort profiel. Dit profiel betreft een korte introductie en samenvatting van jou als kandidaat. Beantwoord vragen als: wat zijn jouw sterke punten? Wat is jouw toegevoegde waarde? Deze helpen bij het schrijven van een sterke profielschets.
  • Werkervaring: Uiteraard is in de meeste CV’s de werkervaring het allerbelangrijkst. Vermeld per functie waar je gewerkt hebt, welke functie je had, een begin- en einddatum en een omschrijving van je werkzaamheden. Wil je dat jouw CV extra opvalt? Benoem dan ook resultaten (hierover in de volgende paragraaf meer).
  • Opleidingen: Naarmate je verder in je carrière komt, worden opleidingen eigenlijk steeds minder belangrijk. Je vermeldt ze wel altijd, maar vaak onder je werkervaring. Voor starters of sollicitanten met weinig werkervaring kun je dit juist omdraaien en meer nadruk leggen op je opleidingen door deze boven je werkervaring te plaatsen.
  • Vaardigheden: Jouw ‘grootste’ en belangrijkste vaardigheden vermeld je in een apart kopje in je CV. Let op: het is wel belangrijk dat uit de rest van je CV blijkt dat jij deze vaardigheden daadwerkelijk bezit. Welke vaardigheden heb jij opgedaan in jouw functies die je nu weer voor jouw volgende baan kunt gebruiken?

Deze vijf onderdelen vind je terug op vrijwel elk CV. In grote mate bepalen deze onderdelen dus of jij uitgenodigd gaat worden op sollicitatiegesprek.

Werkervaring presenteren: benoem resultaten

Door resultaten in je CV te benoemen stijgen jouw kansen om aangenomen te worden exponentieel.

Waarom?

2 redenen:

  • Niemand doet het (dus je valt op)
  • In plaats van een droge opsomming met werkzaamheden, laat je zien hoe goed je bepaalde werkzaamheden hebt uitgevoerd.

Een voorbeeld:

Verantwoordelijk voor het versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen.

Hier is natuurlijk niks mis mee. Maar welk effect heeft dit gehad? Wat heeft het opgeleverd? Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

De versturing van betalingsherinneringen en aanmaningen compleet geautomatiseerd, resulterend in een 10% daling van de openstaande posten en 15% minder dubieuze debiteuren.

Dit maakt natuurlijk veel meer indruk op werkgevers en recruiters. We begrijpen dat het niet overal mogelijk is, maar wellicht heb je als financieel administratief medewerker wel €X kosten bespaard door nieuw inkoopbeleid? Bekijk voor jouw eigen situatie waar het mogelijk is.

Overige onderdelen die je kunt toevoegen

We hebben je al flink wat informatie gegeven waarmee je een ijzersterk financieel administratief CV kunt maken. Echter, je kunt nóg meer doen.

Wil je je onderscheiden van jouw concurrenten? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een van de volgende onderdelen aan je CV toe te voegen:

  • Een foto: Uiteraard is het aan te raden om een foto aan je CV toe te voegen. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de recruiters jou toch op Social Media gaan opzoeken. Een foto vinden ze (zeer waarschijnlijk) toch wel. Daarnaast heeft een sollicitant die een foto in het CV gebruikt meer kans om aangenomen te worden.
  • Cursussen: Heb je aanvullende of verdiepende cursussen gevolgd? Dan draagt dit natuurlijk alleen maar bij aan de veelzijdigheid van jou als kandidaat. Benoem de cursus (of de naam van het certificaat) en het jaar waarin je deze hebt behaald.
  • Hobby’s: Hobby’s zijn handig om wat meer van je persoonlijkheid en karakter te laten zien. Dat kan handig zijn omdat je jouw CV daarmee wat persoonlijker en menselijker maakt. Bedenk wel dat een hobby veel over jou zegt. Het moet wel enigszins aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf.
  • Nevenactiviteiten: Heb je naast je werk of studie bepaalde activiteiten (of vrijwilligerswerk) ondernomen waar je relevante vaardigheden hebt opgedaan die je in jouw (nieuwe) functie kunt toepassen? Dan is dit zeker het benoemen waard. Denk hierbij aan iemand die in het bestuur heeft gezeten bij een sportclub en daarvoor ook de financiële administratie verzorgd heeft.

Je bent een starter of hebt weinig werkervaring

Je wil gaan werken als financieel administratief medewerker en hebt hier onlangs een opleiding voor afgerond of je hebt simpelweg weinig werkervaring. Wat kun je in die situatie dan doen om toch jouw kansen om aangenomen te worden zo groot mogelijk te maken?

3 praktische tips:

  • Leg nadruk op je opleiding: Als je starter bent, doe je er verstandig aan om meer nadruk te leggen op je opleiding. In deze situatie kun je deze het best boven je werkervaring zetten. Geef daarnaast een uitgebreide omschrijving van wat je allemaal gedaan en geleerd hebt. Welke vaardigheden heb je opgedaan en hoe kun je deze weer gebruiken in jouw baan als financieel administratief medewerker?
  • Voeg stages toe: Uiteraard zijn stages een goudmijn voor starters, omdat het in feit gewoon relevante werkervaring is. Zet deze in een apart kopje op je CV onder je werkervaring. Licht ook hier toe welke werkzaamheden je allemaal hebt uitgevoerd en welke vaardigheden je hebt opgedaan.
  • Vul je CV aan: Uiteraard neem je het op tegen kandidaten met al enige jaren aan werkervaring. Alle onderdelen van je CV moeten daarom perfect zijn. Onderaan de streep gaat het erom dat jij de bewijzen levert dat je een geschikte kandidaat bent. Dat kan op heel veel manieren. Als je bijvoorbeeld altijd in het eerste elftal gesport hebt, zegt dit ook veel over jouw ambitie en motivatie. Bedenk of je nog extra dingen kunt toevoegen die een positieve indruk maken op een recruiter of werkgever (maak bijvoorbeeld een korte video van jezelf, waarin je jezelf voorstelt).

Lay-out van je financieel administratief CV

Tot slot moet ook de lay-out van je curriculum vitae in orde zijn.

Met een gratis Word template of een ouderwets en gedateerd design ga je er zeer waarschijnlijk niet komen.

Gelukkig hoef je tegenwoordig ook geen dure designers in te huren, maar kun je bijvoorbeeld gebruik maken van onze online CV-generator.

Uiteraard staat het je helemaal vrij om hier zelf een keuze in te maken.