cv-voor-carriereswitch

Een carrièreswitch is een behoorlijke stap in het diepe. Je laat je vertrouwde werkomgeving en taken achter je en stapt een (redelijke) onbekende wereld binnen. Je zal eerst moeten solliciteren om een nieuwe baan te krijgen en daar komt wel wat bij kijken, want je cv met je opgebouwde werkervaring is minder relevant voor de functie die je ambieert. Hoe je er toch voor kunt zorgen dat jouw cv goed aansluit bij de functie, laten we zien in dit blogartikel.

Voorbeeld van een cv voor een carrièreswitch

Hieronder een voorbeeld van een cv van een persoon die nu werkzaam is als verpleegkundige en graag aan het werk wil als opleider/trainer van medisch personeel.

cv-voorbeeld-carriereswitch

Welke vorm van cv kies je?

De recruiter of potentiële werkgever vindt het vooral belangrijk dat de kandidaat het werk goed kan uitvoeren. Maar ja, jij maakt een carrièreswitch, dus jij kan geen relevante werkervaring laten zien. Je zal het dus vooral moeten laten zien met je vaardigheden. En dat niet alleen: je zult moeten laten zien dat je heel leergierig bent en bereid bent om alle overige missende vaardigheden je eigen te maken.

Het traditionele cv is een cv in de omgekeerde chronologische volgorde waarbij je huidige of laatste werkervaring bovenaan staat. In het geval van een carrièreswitch is dit niet de juiste keuze.

Je kunt beter kiezen voor een vaardigheden cv. In een vaardigheden cv ligt de nadruk minder op de werkervaring, maar meer op de vaardigheden, competenties en kwaliteiten die je bezit. Je beschrijft je vaardigheden aan de hand van ervaringen en situaties uit je vorige werkervaringen of overige ervaringen uit bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Er staan geen datums in een vaardigheden cv, dus als je een gat in je cv hebt, wordt dat niet direct duidelijk.

In het voorbeeld hierboven heeft de persoon wel degelijk enige relevante werkervaring voor de carrièreswitch. Dan spreken we van een gecombineerde cv. Bovenaan staan de vaardigheden beschreven die het meest relevant zijn voor de gezochte functie en daaronder relevante werkervaring.

Stappen voor het schrijven van carrièreswitch cv

Stap 1. Gebruik een cv-template

Als eerst beoordeel je of je een vaardigheden cv (geen relevante werkervaring) of een gecombineerde cv (vaardigheden + relevante werkervaring) nodig hebt. Daarna kan je op zoek naar een template.

Een cv-template is speciaal gebouwd om snel en gemakkelijk een goed cv te maken. Het zorgt ervoor dat alles netjes staat en dat niets verspringt bij andere instellingen. Cv-templates zijn ook veel beter te lezen door slimme screeningssoftware. Sommige organisaties maken bij de eerste selectie gebruik van deze software (ATS). Het is dus belangrijk dat je hier rekening mee houdt.

Zorg ervoor dat je een template kiest die niet afleidt van de inhoud. Heftige kleuren en grappige icoontjes zijn leuk, maar niet voor een cv.

Stap 2. Onderzoek de functie en de organisatie

De volgende stap is onderzoeken wat de organisatie zoekt in een kandidaat. Lees de vacaturetekst goed door en markeer alle vaardigheden, kwaliteiten, ervaringen en opleidingen die worden gevraagd.

Ga vervolgens op onderzoek uit op de website van de organisatie en de sociale mediakanalen. Hebben ze de kernwaarden op hun website staan? Staat er een jaarverslag in van vorig jaar waarin ze de speerpunten van dit jaar vermelden? Plaatsen ze berichten op hun sociale mediakanalen over normen en waarden? Of waar ze mee bezig zijn?

Check ook of je iemand op LinkedIn tussen je connecties hebt die werkzaam is voor de organisatie waar jij wilt gaan solliciteren. Vraag hem of haar om een gesprek met je te voeren. Zij brengen je misschien op goede ideeën om mee te nemen in je cv.

Doe ook onderzoek naar het jargon binnen de nieuwe branche waar je wilt solliciteren. Zorg dat het voor jou helder is hoe ze dingen benoemen en gebruik dit straks ook in je cv.

Nadat je alle informatie hebt verzameld, heb je een goed beeld naar wat voor kandidaat de organisatie op zoek is. Dit ga je straks gebruiken in de volgende stappen.

Stap 3. Vul je personalia in

Elk cv begint met de contactinformatie. Zorg dat deze correct in je cv staan. De volgende gegevens neem je op:

  • Voor- en achternaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Geboortedatum
  • LinkedIn-pagina

Stap 4. Voeg een profielfoto toe

Voeg een professionele foto toe aan je cv. Dit kan een foto zijn die door een professionele fotograaf is gemaakt, maar je kan er ook één zelf maken voor een rustige achtergrond en met goed licht. Op de foto kijk je glimlachend in de camera en je staat erop vanaf je schouders naar boven.

Stap 5. Schrijf een persoonlijk profiel

Dit is de eerste stap waar je je onderzoek goed kan gebruiken. Je weet wat de organisatie zoekt, nu moet je dit gaan matchen met je persoonlijk profiel. In je persoonlijk profiel laat zien wie je bent en wat de organisatie aan jou kan hebben. Belangrijke tips hierbij zijn:

  • Schrijf vanuit jezelf, dus gebruik de ik-vorm.
  • Je persoonlijk profiel mag maximaal 5 zinnen lang zijn.
  • Laat in je persoonlijk profiel duidelijk worden waarom je een carrièreswitch wilt maken. Doe dit op een positieve manier. Meer geld willen verdienen is geen goede binnenkomer.
  • Vraag ook eens aan een familielid of kennis om mee te kijken met het schrijven van je persoonlijk profiel. Zij kijken met andere ogen naar jou dan jijzelf. Soms komen daar hele mooie dingen uit, die jij dan weer goed kan gebruiken in je persoonlijk profiel.

Stap 6. Beschrijf de belangrijkste vaardigheden

Je weet welke vaardigheden en competenties de organisatie zoekt en je weet van jezelf welke jij bezit. Nu is het tijd om de belangrijkste vaardigheden te gaan beschrijven aan de hand van situaties uit je (huidige) werk of misschien wel uit vrijwilligerswerk, projecten, stages, cursussen, bijbaantjes, opdrachten etc. die je hebt gedaan.

Probeer na te gaan wat je allemaal hebt gedaan in je leven en hoe je dit zou kunnen matchen met de vaardigheden en competenties die ze vragen. Zorg ervoor dat wat je opschrijft relevant is voor de nieuwe functie.

De vaardigheden die je niet uitwerkt, maar wel belangrijk zijn voor de nieuwe functie zet je in een aparte sectie, zodat ze wel duidelijk zijn voor de potentiële nieuwe werkgever.

Stap 7. Zet je werkervaring in je cv

Indien je hebt gekozen voor een gecombineerde cv zet je onder je vaardigheden je werkervaring. Ook hier is het belangrijk dat je alleen relevante werkervaring vermeldt. Een bijbaantje als snoepverkoper in een pretpark is niet relevant als je nu solliciteert op een functie als Cloud Architect.

Stap 8. Beschrijf je opleidingen

Het is een goed idee om relevante opleidingen in je cv op te nemen. Het laat zien wat je werk- en denkniveau is.

Stap 9. Overige onderdelen

Bij overige onderdelen kan je denken aan:

  • Hobby’s
  • Stages
  • Talen
  • Rijbewijs
  • Cursussen
  • Certificaten
  • Nevenactiviteiten
  • Vrijwilligerswerk
  • Persoonlijke blog
  • Eigen website
  • YouTube kanaal

Beoordeel welke onderdelen relevant zijn voor je nieuwe functie en zet alleen die in je cv.

Tot slot

Een cv maken blijft een lastige klus, zeker een cv voor een carrièreswitch. Als je bovenstaande stappen volgt heb je straks een mooie gecombineerde cv voor je liggen, die je kunt gebruiken voor een carrièreswitch. Veel succes!

Miranda Adriaanse
Miranda Adriaanse

Deze blog is geschreven door Miranda van Groen. Miranda heeft meer dan 20 jaar ervaring als (senior) HR adviseur bij verschillende organisaties.