Home » Opvallen bij werkgevers? Maak een portfolio cv
portfolio-cv

Met een portfolio cv kun jij op een creatieve manier jouw werk laten zien. In principe kun je 2 dingen doen:

  1. Een deel van je portfolio tonen op je cv met afbeeldingen.
  2. Een speciale website (portfolio) maken waar je jouw werk deelt.

Het beste is om beiden manieren te doen. Zo kun je op je cv alvast een voorproefje geven van je portfolio. Als je voor #2 kiest, dan hoef je enkel de URL van je website op je cv te vermelden. In dit artikel kijken we naar beiden manieren. We delen tips en trucs hoe je zelf een dergelijke cv portfolio opzet om indruk te maken op werkgevers.

Waarom een portfolio opstellen?

Je wil natuurlijk aangenomen worden bij de baan waar je solliciteert. Wij hoeven jou niet te vertellen dat dit een strijd tussen meerdere kandidaten is, waarbij er vaak maar één winnaar kan zijn. Om die reden proberen kandidaten van alles om zich te onderscheiden van de rest. Een portfolio is vaak dé manier om de potentiële werkgever te overtuigen van jouw kwaliteiten. In één overzicht kun je precies laten zien wat je kan en wat de potentiële werkgever kan verwachten als die jou aanneemt.

Daarnaast laat het ook zien dat je een stapje extra wil zetten. Niet iedereen zal namelijk een dergelijke cv-portfolio hebben.

Geef een voorproefje van je portfolio

Iets wat weinig sollicitanten doen (en waarmee jij je dus kan onderscheiden), is om alvast een klein voorproefje van je portfolio te delen in je cv. Zo zou je jouw werken kunnen delen waar je het meest trots op bent. Zo zou je bijvoorbeeld foto’s van je werk in je cv kunnen zetten. Dit kan er als volgt uitzien:

portfolio-cv-voorbeeld

Deze kun je hier gratis downloaden.

Hoe maak je een indrukwekkend portfolio?

Je portfolio moet natuurlijk meer zijn dan enkel je meest recente werk. Het moet een totaalplaatje geven van je werk, maar ook van jou als persoon, je kwalificaties en je professionele groei en ontwikkeling. Het is belangrijk om een diversiteit aan projecten en ervaringen op te nemen, zodat potentiële opdrachtgevers een goed beeld krijgen van jouw vaardigheden en expertise.

Dit is wat je allemaal in je portfolio moet opnemen om indruk te maken:

  1. Je cv: Uiteraard moet je jouw cv delen. Dit is een handig overzicht van jouw relevante werkervaring, opleidingen en vaardigheden. Ook kun je natuurlijk certificaten of andere relevante onderdelen opnemen.
  2. Stukje over jezelf: Een werkgever wil niet alleen dat je over de juiste kwalificaties beschikt, je moet ook bij de bedrijfscultuur passen op persoonlijk vlak. Neem dus ook altijd een stukje over jezelf op. Dit is vergelijkbaar met het persoonlijk profiel.
  3. Je werk: Uiteraard vormt dit de kern van je portfolio. Of je nou een speciale cv website maakt waar je jouw portfolio op deelt, of je maakt een PDF of Word bestand, het belangrijkste is dat je het werk deelt waar je het meest trots op bent.
  4. Referenties: Referenties op je cv zijn doorgaans niet nodig. Sterker nog; het wordt afgeraden om deze op je cv te zetten. Op een website is het echter doodnormaal om ‘reviews’ of ‘testimonials’ te hebben van klanten. Dit is natuurlijk enorm krachtig, omdat het laat zien dat anderen positieve ervaringen hebben gehad met jouw producten of diensten.
  5. Prijzen of onderscheidingen: Als je prijzen of onderscheidingen hebt, dan is het natuurlijk fantastisch om deze in je portfolio cv te benoemen. Dit zullen namelijk maar weinig sollicitanten hebben.
  6. Je doelen: Tot slot is het altijd verstandig om aan te geven waar je nog naartoe wil. Je kan nooit uitgeleerd zijn en het is altijd verstandig om in de rol van student te blijven. Wat wil je nog doen, welke waarde wil je toevoegen aan het bedrijf? Benoem deze doelen in je cv-portfolio. Dit laat zien dat je weet wat je wil en dat je nog altijd gemotiveerd bent.

Online of offline portfolio?

Natuurlijk is de meest gebruikelijke manier om een website te maken waar je alle relevante informatie op jouw manier kunt vormgeven. Er zijn echter ook alternatieven. Zo zou je er ook voor kunnen kiezen om jouw portfolio in Word te maken en vervolgens op te slaan als .pdf-bestand. Deze kun je vervolgens simpelweg meesturen met jouw sollicitaties. Het voordeel van deze methode, is dat je niet een hele website hoeft te bouwen. Ondanks dat het tegenwoordig met platformen zoals WordPress redelijk eenvoudig is om een website op te tuigen, is het nog steeds niet voor iedereen weggelegd. Ook kost het maandelijks geld om een website te ‘hosten’. Hier moet je ook maar net zin in hebben. Een offline portfolio in de vorm van een pdf-bestand is gratis en kun je altijd aanpassen en vormgeven hoe jij het wil.

Voor welke functies is een portfolio cv nuttig?

In bepaalde functies komt het gebruik van een (online) portfolio wat meer voor dan in andere functies. Zo kun je voorstellen dat grafisch vormgevers of video-editors vaker hun werk middels een portfolio willen laten zien dan een accountant of advocaat. In de volgende functies kan een cv-portfolio relevant zijn:

  • Acteurs of actrices
  • Modellen
  • Grafisch vormgevers
  • Creatieve functies
  • Artiesten

In een portfolio kan vervolgens foto’s of afbeeldingen van het werk gedeeld worden. Ook is het gebruikelijk om bijzondere of speciale projecten uit te lichten of aandacht te besteden aan persoonlijke projecten of hobby’s. Dit helpt een werkgever om een beter beeld te krijgen van de sollicitant en zijn of haar persoonlijkheid.

Conclusie en afsluitende tips

Tot slot willen we nog een aantal handige tips meegeven:

  • Gebruik online voorbeelden: Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Zoek online naar voorbeelden wat je mooi vindt en geef er vervolgens je eigen draai aan.
  • Houdt het beknopt: Je cv mag niet voor niets maximaal 2 pagina’s zijn. Ook bij je portfolio moet je je behouden tot de kern. Dat betekent dat je niet al je werk deelt, maar enkel het werk waar je het meest trots op bent. Zo voorkom je dat de lezer of kijker interesse verliest.
  • Toon variatie: Een divers portfolio laat zien dat je van meerdere markten thuis bent en daarom breed inzetbaar bent. Handig, want dat is vaak precies waar werkgevers naar op zoek zijn.
  • Vraag feedback: Als je eenmaal je portfolio hebt gemaakt, kan het nooit kwaad om deze te delen met je LinkedIn netwerk om wat feedback te vragen. Je kunt eventueel je portfolio toevoegen aan je LinkedIn profiel, zodat deze direct beschikbaar is voor bezoekers van je profiel om te bekijken.
Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.