cv op bureau met laptop

Het sollicitatieproces is flink veranderd in de afgelopen (tientallen) jaren. Zo had je vroeger niet eens een CV nodig. Toen was een gesprek met de werkgever en hooguit een aantal referenties voldoende om een goede baan te vinden. Tegenwoordig gaat dat er natuurlijk heel anders aan toe. Een CV is praktisch een vereiste en een sollicitatiebrief kan eigenlijk ook niet meer ontbreken. De vraag resteert: “Hoe belangrijk is een CV?”.

In dit artikel delen we 3 simpele redenen waarom het CV zo belangrijk is bij een sollicitatie.

Hoe belangrijk is jouw CV?

Een CV is belangrijk omdat werkgevers hiermee in één oogopslag binnen enkele tientallen seconden een duidelijke indruk krijgen van een kandidaat en zijn of haar kwaliteiten. Zeker als recruiters tientallen CV’s per dag bekijken, bespaart dit veel tijd, energie en moeite.

Hieronder delen we de drie voornaamste redenen van het belang van een CV:

1. Laat een onvergetelijke eerste indruk achter

Uiteraard is een van de belangrijkste redenen van het belang van een CV dat je hiermee jezelf op één of twee A4’tjes kunt presenteren aan jouw potentiële werkgever. Voor werkgevers bespaart dit veel tijd en moeite, omdat ze een duidelijk overzicht te zien krijgen van jouw eerdere werkervaringen, opleidingen en overige relevante informatie.

Voor jou als kandidaat is het dan ook belangrijk dat je je uiterste best doet om jouw CV tip-top in orde te maken. Dit omdat je natuurlijk zoveel mogelijk kans wil maken om uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprek.

Pro Tip: Vind je het lastig om een goed CV te schrijven? Bekijk dan zeker onze handige blog: “CV maken in 7 stappen”.

2. Zorg dat je sollicitatiebrief gelezen wordt

Hoe lullig het ook klinkt, onderzoek heeft aangetoond dat wanneer een CV niet voldoende indruk maakt, dat de sollicitatie/motivatiebrief niet geopend en gelezen wordt. Het blijkt namelijk dat 1 op de 3 selecteurs jouw sollicitatiebrief niet leest. En dat is natuurlijk altijd jammer en zeker een gemiste kans. In je sollicitatiebrief kun je namelijk altijd wat dieper ingaan op je drijfveren en de reden dat jij een goede match bent voor de betreffende organisatie.

Besteed dus altijd evenveel aandacht aan je CV als je sollicitatiebrief, zodat beiden gelezen worden.

3. Het CV voor jouw droombaan

Eigenlijk is het krom dat een formeel documentje van één tot twee pagina’s vaak het enige is wat in de weg staat tussen jou en jouw droombaan. Toch is dit hoe het tegenwoordig (en we vermoeden ook voorlopig) gaat.

In de meeste gevallen is het CV het enige wat een werkgever van jou te zien krijgt als hij een selectie moet maken. Dat betekent dat een CV die niet opvalt, direct op de ‘nee-stapel’ belandt. Dit geldt voornamelijk voor werving- en selectiebureaus. Een goed CV is dus ook extreem belangrijk als jij graag veel kans wil maken om uitgenodigd te worden op een sollicitatiegesprek.

Om jou een eindje op weg te helpen delen we hieronder een aantal praktische tips.

Het belang van een goed CV (3 tips)

1. Zorg voor een overzichtelijk CV

Een van de eerste tips die we meegeven is dat je moet zorgen voor een overzichtelijk CV. Dat betekent dat je een makkelijk leesbaar lettertype zal moeten gebruiken en van voldoende witregels en regelafstand gebruik moet maken.

2. Laat je CV aansluiten op de vacature

Dit is echt een van de meest belangrijkste tips. Vaak maken sollicitanten één CV en gaan hiermee op verschillende vacatures solliciteren. Dat is écht de omgekeerde wereld.

Zoek dus eerste een leuke vacature en bouw vervolgens jouw CV om de vacature heen. In de vacature staan de wensen en behoeften van de werkgever. Daar hoor je dus met jouw CV slim op in te spelen om de meeste kans te maken.

3. Benoem cijfers en getallen

Sollicitanten hebben de neiging om zich in het CV enkel te richten op taken en verantwoordelijkheden. Ze schrijven bijvoorbeeld “Verantwoordelijk voor X en Y”. Alhoewel dat niet per definitie fout is, kan het wel stukken beter.

Probeer resultaten te koppelen aan je taken en verantwoordelijkheden. Heb je een nieuwsbrief gemaakt? Benoem dan het aantal abonnees van de nieuwsbrief. Was je verantwoordelijk voor social media? Benoem dan het aantal posts dat je ontwikkelde. Was je verantwoordelijk voor het conversiepercentage of SEO? Benoem dan hoeveel deze is gestegen.