Het maakt niet uit of je pas bent afgestudeerd bent of dat je een doorgewinterde professional bent, een goede creatieve cv maken kunnen je baankansen positief beïnvloeden. Recruiters hebben vaak niet de tijd om elk cv die ze krijgen aandachtig te lezen en bekijken. Dus om op te vallen moet het cv goed geschreven zijn en daarnaast een creatieve opmaak hebben. In dit artikel kijken we hoe je een goed creatief cv kan opstellen en delen we tips en voorbeelden.
Wat is een creatief cv?
Om op te vallen tussen de zee aan kandidaten die voor dezelfde functie solliciteren, kan het soms nuttig zijn om een vleugje originaliteit toe te voegen aan je cv. Dit kan je op verschillende manieren doen. Zo kun je een professioneel profiel bovenaan je cv zetten, een modern of kleurrijk ontwerp kiezen of zelf een creatief cv maken. Een alternatief zou kunnen zijn om een video cv te maken. Door een beetje creativiteit te gebruiken, kun jij je onderscheiden van andere kandidaten en dus val je op bij potentiële werkgevers.
Voordelen van een creatief cv
Het maken van een creatief cv heeft verschillende voordelen, waaronder:
- Je hebt een onderscheidend cv: Een creatief cv springt gelijk in het oog. Hiermee zorg je ervoor dat je opvalt tussen de rest van de cv’s.
- Laat meer van de persoon achter het cv zien: Met een creatief cv laat je meer van je persoonlijkheid zien. Dit is iets wat bij een standaard cv wat moeilijker is.
- Benadruk je creatieve vaardigheden: Zeker voor een creatieve functie, is dit een goede manier om aan de recruiter of potentiële werkgever te laten zien dat je over deze vaardigheid beschikt.
- Je wordt beter onthouden: Tussen de velen (standaard) cv’s door, zal jij waarschijnlijk beter in het geheugen van de recruiters blijven hangen. Een goed creatief cv zal beter gelezen worden, omdat het de recruiter nieuwsgierig maakt.
Nadelen van een creatief cv
Een creatief cv maken heeft ook een aantal nadelen, waaronder:
- Niet voor traditionele werkgevers: Een creatief cv komt vaak het beste tot zijn recht in creatieve beroepen, zoals grafische vormgeving. In traditionele sectoren, zoals de financiële of juridische sector, zullen werkgevers waarschijnlijk een meer zakelijk cv verwachten.
- Slecht leesbaar: Soms zien we voorbeelden van creatieve cv’s, waarbij de sollicitant compleet overboord is gegaan met de vormgeving. Het gevolg is dat het cv nauwelijks meer te lezen is en dat belangrijke informatie moeilijk te vinden is. Dit kan juist een negatieve indruk achterlaten.
- Kost veel tijd: Het maken van een creatief cv kost een stuk meer tijd ten opzichte van een professioneel cv. Een goed alternatief kan zijn om gebruik te maken van een creatief cv-template. Creatieve cv-templates zijn al origineel vormgegeven, waardoor jij enkel de gegevens hoeft in te vullen.
Wanneer stuur je een creatief cv?
Zoals we net al aangaven is het voor sommige functies meer passend om een creatief cv te sturen dan bij andere. Een creatief cv wordt aanbevolen als je solliciteert naar een baan in de reclame, marketing, vormgeving, communicatie of een andere sector dat creatief is.
Voorbeelden van beroepen waarbij een creatief cv echt tot zijn recht komt zijn:
- Foto- videograaf
- Grafisch vormgever
- UI/UX-designer
- Schrijver/blogger
Hoe maak je een creatief cv?
Creatieve cv’s worden steeds populairder, zeker in de creatieve sector. Hieronder delen we een aantal tips om een goed creatief cv te maken:
1. Gebruik geen tekstverwerkingsprogramma
Tekstverwerkers zoals Microsoft Word zijn het beste voor eenvoudige cv’s, maar als je solliciteert op een baan waarbij creatieve vaardigheden zijn vereist, kun je hier beter speciale ontwerpprogramma’s voor gebruiken zoals Adobe Photoshop of Illustrator.
2. Voeg kleuren toe aan je cv
Het toevoegen van kleuren op je cv kan al snel fout gaan. Zeer felle, fluorescerende kleuren zijn vaak slecht leesbaar. Wees er dus spaarzaam mee. Toch kun je met een beetje kleur ook je cv laten opvallen. Veel cv-templates gebruiken namelijk standaardkleuren, zoals groen of blauw. Jij kan je onderscheiden door bijvoorbeeld oranje of paars te gebruiken.
3. Gebruik een (relatief) eenvoudige lay-out
De kracht van een goed creatief cv, zit hem natuurlijk vooral in de vormgeving en het ontwerp. De kunst is om slechts een beetje af te wijken van de standaard en juist niet om compleet overboord te gaan. De lay-out die je ontwerpt moet nog steeds makkelijk te begrijpen zijn. De belangrijkste informatie (zoals je personalia, werkervaring, opleidingen en vaardigheden) moet nog steeds bovenaan het cv staan. Zorg voor voldoende witregels tussen de secties en een goed leesbaar lettertype. Hierdoor kan een werkgever het cv snel ‘scannen’ op belangrijke informatie.
4. Focus je op de inhoud
Het ontwerp van een creatief cv is natuurlijk belangrijk, maar uiteindelijk is het de inhoud die telt. Spendeer de meeste aandacht aan het formuleren van je verschillende werkervaringen. Benoem belangrijke vaardigheden die je daarvoor hebt gebruikt en waar de werkgever naar zoekt. Raadpleeg altijd de vacature om te kijken wat werkgevers belangrijk vinden en waar ze precies naar op zoek zijn.
5. Voeg links toe naar je eigen website
Veel creatievelingen hebben een eigen website of portfolio (vaak online) waar ze hun werk delen. Als jij in deze categorie valt, benoem deze dan ook zeker op je cv. Zet bijvoorbeeld bij je persoonlijke gegevens de naam van je website. Zo kunnen werkgevers en recruiters wat uitgebreider naar je werk kijken en zien wat je allemaal te bieden hebt.
Creatief cv-voorbeeld
Hieronder zie je een goed voorbeeld van een creatief cv. Deze kan je gebruiken ter inspiratie van je eigen cv.
Vermijd deze fouten in een creatief cv
Originaliteit en creativiteit hebben ook grenzen, zeker als het op het maken van een cv aankomt. Vermijd deze veelgemaakte fouten:
- Overdrijf niet: Natuurlijk moet je origineel zijn, maar overdrijf niet. Wees eerlijk, kort en bondig. Realiseer jezelf dat degene die je cv leest ook een drukke professional is.
- Vergeet de verplichte onderdelen niet: Elk cv bestaat minimaal uit de volgende onderdelen: personalia, persoonlijk profiel, werkervaring, opleidingen en vaardigheden. Daarnaast kun je ook nog aanvullende onderdelen toevoegen, zoals cursussen, talen, vrijwilligerswerk, etc.
- Té complex: Een creatief cv kan al snel te druk overkomen door gebruik van veel grafische elementen, kleuren, afbeeldingen, noem het maar op. Dit kan de leesbaarheid negatief beïnvloeden. Eenvoud straalt professionaliteit uit en maakt je cv aantrekkelijk om naar te kijken.
Creatief solliciteren in plaats van een creatief cv
In plaats van het opstellen en vormgeven van een origineel cv, zou je er ook voor kunnen kiezen om creatief te solliciteren. Zo zou je bijvoorbeeld een infographic cv kunnen maken, een artikel over de organisatie kunnen schrijven, een QR-code aan je cv kunnen toevoegen of een digitaal moodboard aanmaken. Natuurlijk zijn er nog 100 andere ideeën die je zou kunnen doen. Pak een lekker kopje koffie, een pen en schrift, en denk eens na wat je zou kunnen doen om op te vallen bij een werkgever.
Conclusie
Recruiters ontvangen velen cv’s per dag. Opvallen is dus een must. Een vleugje creativiteit kan wonderen doen, maar houdt altijd rekening met het type bedrijf en de sector waarin je solliciteert. In klassieke sectoren is een traditioneel cv waarschijnlijk beter. Op meer creatieve functies, zoals marketing of reclame, wordt het aanbevolen om met een creatief cv te solliciteren.
Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.