Home » Hoe kan je het best je cv updaten? (12 tips)
cv-updaten

Wanneer was de laatste keer dat jij je cv hebt bijgewerkt? Waarschijnlijk al best een tijd geleden. En dat is niet zo gek. De meeste mensen gaan pas weer naar hun cv kijken als ze een nieuwe uitdaging zoeken of een mooie vacature hebben gezien. In de tussentijd kan er best wat veranderd zijn op werkgebied. Het lijkt dan best een pittige taak om je cv te gaan updaten. Maar geen paniek! Wij gaan je hierbij helpen. In 12 stappen heb jij een prachtig up to date cv voor je liggen!

1. Herschrijf je persoonlijk profiel

Je persoonlijk profiel zal waarschijnlijk als eerste worden gelezen door een recruiter of potentiële werkgever. Het is dus belangrijk dat deze actueel is.

Zorg ervoor dat je profielschets maximaal 5 zinnen lang is. Het moet in het kort zeggen wie je bent, wat voor werk je zoekt en waar je goed in bent. Gebruik hiervoor ook de vacaturetekst zodat je persoonlijk profiel goed aansluit op de persoon die zij zoeken.

2. Beschrijf je huidige baan

Waarschijnlijk staat je huidige baan nog niet op je cv, omdat dit eerder nog niet nodig is geweest. In deze stap ga je hiermee aan de slag.

Je huidige werkervaring zet je boven je vorige werkervaring(en). Je hoeft niet je dagelijkse ‘to do’- lijstje op te schrijven, maar bedenk wat relevant is om op je cv te zetten. Werk met opsommingstekens om het geheel overzichtelijk te houden. Probeer hierbij ook de werkzaamheden tastbaar te maken door te werken met getallen, percentages etc. Vertel bijvoorbeeld aan hoeveel medewerkers je leidinggeeft, wat je caseload is en hoeveel geld je hebt bespaard met een bepaalde opdracht.

Bijvoorbeeld:

  • Leidinggevende van 14 medewerkers.
  • Een 5-koppig salesteam opgesteld waarmee de omzet steeg met circa 150%.
  • Het inkoopbeleid opnieuw vormgegeven, resulterend in een maandelijkse kostenbesparing van circa €15.000.

3. Verwijder overbodige werkervaring

Beoordeel welke werkervaring relevant is om op je cv te houden. Als je inmiddels 10 tot 15 jaar aan het werk bent als teamleider op een polikliniek, is het eigenlijk niet meer nodig om dat bijbaantje in een hip uitgaanscafé tijdens je studie te vermelden. Het zal er in ieder geval niet voor zorgen dat je eerder een nieuwe baan zal krijgen. Schrappen dus.

Ga ook door alle opsommingstekens bij je overige werkervaring. Het is wellicht handig om te vermelden dat je ooit bent gestart als administratief financieel medewerker, maar die taken die daarbij staan kunnen veel korter of weg. Immers, als je nu solliciteert als Business Controller, snapt de recruiter of werkgever ook wel dat je als administratief financieel medewerker de boekhouding hebt bijgehouden.

4. Update je vaardigheden

Heb je een cursus gevolgd waarbij je je een nieuwe vaardigheid hebt eigen gemaakt? Of heb je geleerd te werken met een nieuw computerprogramma? Zet deze nieuwe vaardigheden dan op je cv.

Verwijder ook de vaardigheden die er niet meer toe doen, bijvoorbeeld van oude software waar niemand meer mee werkt.

5. Check je contactgegevens

Zorg ervoor dat je contactgegevens goed op je cv staan. Misschien ben je verhuisd in de tussentijd of heb je een ander telefoonnummer. Uiteindelijk zijn je telefoonnummer en e-mailadres natuurlijk de belangrijkste gegevens, omdat deze gebruikt worden om contact met je op te nemen voor een sollicitatiegesprek.

Controleer ook of de links naar je sociale media kloppen en werken.

6. Maak een nieuwe profielfoto

Als je al een foto op je cv had staan, zorg er dan voor dat je een nieuwe, recente, professionele foto erop zet.

Indien je nog geen profielfoto op je cv had staan, dan is dit het moment om dat wel te gaan doen. Je kan deze foto laten maken door een professionele fotograaf, maar je kan het ook zelf doen. Hieronder geven we een paar tips om een goede foto te maken:

  • Zorg voor een effen achtergrond (geen schilderijen/spullen etc).
  • Trek professionele kleding aan en zie er verzorgd uit.
  • Zorg voor goed licht.
  • Kijk recht in de camera en glimlach.
  • Maak de foto vanaf de schouders omhoog.

7. Werk je opleidingen bij

Misschien heb je in de afgelopen jaren nog een opleiding gevolgd die niet op je cv staat, maar wel hartstikke actueel en relevant is. Die moet je er dus opzetten!

Staat je middelbare school er nog op, maar ben je inmiddels al 20 jaar aan het werk? Dan is het de hoogste tijd om die te verwijderen.

8. Beoordeel de extra onderdelen op je cv

Met extra onderdelen bedoelen we:

  • Talen
  • Rijbewijs
  • Cursussen
  • Stages
  • Certificaten
  • Hobby’s
  • Vrijwilligerswerk
  • Nevenactiviteiten
  • Persoonlijke blog
  • Eigen website
  • Etc

Loop al deze onderdelen eens door en bedenk wat relevant is om je cv te zetten. Misschien heb je inmiddels een certificaat gehaald om op een heftruck te rijden. Als je solliciteert op een functie als heftruckchauffeur is het vermelden hiervan uiteraard erg belangrijk.

De extra onderdelen laten ook wat meer zien wat voor persoon jij bent. Als jij vrijwilligerswerk doet in de vorm van het coachen van een volwassen voetbalteam, laat dat zien dat je coachende en leidinggevende kwaliteiten hebt.

9. Pak de vacaturetekst en de website van de organisatie erbij

We zagen hem al even voorbijkomen in de eerste stap met het schrijven van een nieuwe profielschets: de vacaturetekst.

Zorg ervoor dat je weet wat de sleutelwoorden zijn. Lees de vacaturetekst grondig en haal eruit welke ervaringen, vaardigheden, opleidingen en kwaliteiten zij belangrijk vinden. Bekijk ook de website en de sociale media kanalen van de organisatie om een duidelijk beeld te krijgen wat de kernwaarden van de organisatie zijn.

Bovenstaande zal resulteren in een lijstje die jij weer kunt verwerken in je cv. Laat de sleutelwoorden terugkomen. Slimme screeningssoftware zal deze sleutelwoorden uit je cv kunnen halen en ervoor zorgen dat je cv onder ogen van een echt persoon zal belanden.

Pro Tip: Gebruik de functienaam die vermeldt staat in de vacaturetekst. Als ze een HR-adviseur zoeken, maar binnen jouw organisatie heet het een P&O adviseur, gebruik dan op je cv de titel: HR-adviseur.

10. Breng variatie aan in je zinnen

Begin met het controleren van alle opsommingstekens. Alle opsommingstekens checken? Ja! De ervaring leert dat als je allerlei taken onder elkaar zet, je de opsommingstekens vaak start met hetzelfde werkwoord. Dat staat niet zo mooi, dus breng hier variatie in aan.

11. Gebruik een cv-template

Je hebt nu alle informatie uit je cv doorgenomen, aangevuld en geschrapt. Tijd om al deze informatie in een cv-template te verwerken. Deze cv-templates zijn speciaal gebouwd om, je raadt het al, een cv mee te bouwen. Het werkt dus een stuk beter dan zelf iets proberen te bouwen. Daarnaast zijn de cv-templates goed te lezen door de slimme screeningssoftware die sommige organisaties gebruiken.

Hieronder geven we je praktische tips om de lay-out van je cv mooi te maken:

  • Probeer je cv maximaal 2 pagina’s lang te maken, maar nog beter is het om het bij 1 pagina te houden.
  • Ga voor consistentie. Gebruik overal dezelfde kleur, kopteksten en lettertype in je cv. Zorg dat je een professioneel en goed leesbaar lettertype gebruikt.
  • Gebruik kopteksten in je cv zodat alle informatie snel en makkelijk te vinden is.
  • Zorg voor witregels tussen de alinea’s. Dit ziet er overzichtelijk uit en leest fijner.
  • Maak gebruik van opsommingstekens.
  • Indien je toch gebruik wil maken van Word om je cv te maken, is het aan te raden om je document op te slaan als PDF. Op deze manier zal je tekst goed blijven staan.

12. Proeflezen maar!

Als het goed is heb je na alle vorige stappen een mooi cv voor je neus liggen. Nu is het zaak om alles nogmaals goed door te lezen en kleine foutjes eruit te halen. Check hierbij op taal, grammatica en hoe het er in zijn geheel uitziet.

Het is fijn als je iemand in je familie of vriendenkring hebt die nog even met je wilt meelezen. Wellicht komen zij nog met goed en fijne tips, die je in je cv kan verwerken. Met proeflezen zet je de puntjes op de i voor een perfect cv.

Tot slot

Het regelmatig bijwerken van je cv is een goed idee. Het scheelt veel tijd en stress als je ineens snel je cv ergens voor nodig hebt. Met bovenstaande stappen heb je een leidraad om dit goed aan te pakken.

Miranda Adriaanse
Miranda Adriaanse

Deze blog is geschreven door Miranda van Groen. Miranda heeft meer dan 20 jaar ervaring als (senior) HR adviseur bij verschillende organisaties.