Dagelijks zien we ontzettend veel cv’s voorbijkomen. Uiteraard zijn er sommige cv’s die er meer ‘uitspringen’ dan andere cv’s. Maar wat kenmerkt de cv’s die opvallen ten opzichte van de cv’s waar iemand snel overheen kijkt? Ontdek de sleutel tot het creëren van een inspirerend cv dat indruk maakt op werkgevers.
Wat maakt een inspirerend cv?
Elke recruiter en potentiële werkgever heeft hem weleens onder ogen gehad: een inspirerend cv. Het is een cv dat gelijk in het oog springt, dan aanspreekt. Je krijgt het gelijk het gevoel “Deze kandidaat zou het weleens kunnen zijn”. Om zelf een gedenkwaardig cv op te stellen moet je goed en kritisch naar je eigen situatie en cv kijken:
- Verplaats je in de schoenen van een werkgever, zou je indruk maken?
- Is het duidelijk welke waarde je kan toevoegen?
- Spreekt het ontwerp voldoende aan?
- Toont het je kwalificaties op een krachtige en overtuigend manier?
- Krijg je energie als je je eigen cv doorleest?
Op al deze vragen moet je natuurlijk ‘Ja’ kunnen beantwoorden. Als dat niet het geval is dan is het tijd om terug naar de tekentafel te gaan. Het uiteindelijke doel van je cv is natuurlijk om uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprek. Op een krappe arbeidsmarkt kan dat alleen maar als je weet op te vallen tussen de andere kandidaten.
5 tips voor een inspirerend cv
1. Vertel een verhaal
Curriculum vitae betekent letterlijk ‘levensloop’. Het betekent dat het een samenvatting van je (professionele) carrière moet zijn. Wel moet het een samenvatting zijn waar je een goed gevoel van krijgt. Anekdotes over je leven die je kunt koppelen aan specifieke prestaties of overwinningen doen het altijd erg goed. Het laat je menselijke kant zien in combinatie met je professionele kwalificaties.
Een perfecte plek hiervoor is bijvoorbeeld het persoonlijk profiel. Hierin kun je wat meer over jezelf vertellen. Veel sollicitanten maken de fout om hier een droge opsomming te geven van een aantal persoonlijke eigenschappen. Jij moet deze fout niet maken. Vertel over jezelf. Wie ben je, wat maakt jou uniek, wat kun je toevoegen? Dat zijn elementen die in je profielschets terug moeten komen.
2. Deel je successen
Een cv dat vol staat met zinnen als ‘Verantwoordelijk voor XYZ’ is totaal niet inspirerend. Het geeft weliswaar aan welke taken je allemaal hebt gedaan, maar het zegt niks over hoe goed jij in je werk was. Dat laatste is juist wat recruiters en potentiële werkgevers willen weten op basis van je cv. Daarom is het zo belangrijk om je successen in je cv te delen. Welke prestaties en resultaten heb je in je werk behaald waar je trots op bent? Het beste is als je dit kan uitdrukken in harde cijfers. 3 voorbeelden:
- Verkoopmedewerker: “Ontwikkelde en lanceerde een succesvolle cross-selling strategie, resulterend in een omzetstijging van 30% in de verkoop van aanvullende producten en diensten.“
- Projectmanager: “Verbeterde de efficiëntie door de implementatie van agile methodologieën, wat resulteerde in een 20% kortere doorlooptijd van projecten.”
- Online marketeer: “Identificeerde verschillende struikelblokken bij het koopproces op de website middels user-testing. Nadat deze opgelost werden, steeg het conversiepercentage met 1,2 procentpunten.”
3. Kom positief over
Als je niet in jezelf gelooft, dan zal dat ook uit je cv blijken. Het is uiterst moeilijk om iets te verkopen waar je niet met de volle 100% achter staat. In je cv is het daarom belangrijk om positief en vol zelfvertrouwen over te komen. Een paar tips:
- Bedenk welke impact jij hebt gehad (zowel persoonlijk als professioneel).
- Benoem de successen uit je leven.
- Benadruk positieve eigenschappen en lever hiervoor de bewijzen in je cv.
- Formuleer positieve zinnen en vermijd negatieve woorden (gebruik actieve werkwoorden).
- Laat je enthousiasme voor jouw vakgebied zien.
- Wees altijd eerlijk en authentiek. Liegen op je cv zal nooit een goede afloop hebben.
4. Kies of maak een creatief ontwerp
Een andere manier voor het maken van een inspirerend cv, is door op te vallen met het ontwerp. Een creatief cv maken kan daarin uitkomst bieden. Zo zou je bijvoorbeeld een uniek ontwerp kunnen opstellen met designtools zoals Canva of Photoshop. Het alternatief is om gebruik te maken van een creatief cv-template.
Een aansprekend design zal beter onthouden worden ten opzichte van een ‘simpel cv’. Zeker bij bepaalde functies zoals grafisch vormgevers, video-editors of andere creatieve functies is het slim om hier extra aandacht aan te besteden.
5. Houdt het kort en beknopt
Er zijn CEO’s en directeuren die een cv van één pagina kunnen opsturen. Dat komt omdat ze weten dat tijd geld is. Met andere woorden, recruiters en werkgevers hebben de tijd niet om elk cv aandachtig door te lezen.
De kracht van een goed, inspirerend cv zit hem er ook in dat je weet wat je wel en niet moet vertellen. Je cv moet aangepast zijn aan de specifieke vacature waarop je solliciteert. Het moet enkel relevante zaken benoemen en uitlichten. Niemand zit te wachten op een cv van meer dan 2 pagina’s die niet toegespitst is en die eigenlijk meer vragen oproept dan antwoorden geeft.
Val op door creatief te solliciteren
Het opstellen van een inspirerend cv is één manier om op te vallen bij werkgevers. Als je nog een stapje extra wil zetten dan zou je ook eens kunnen nadenken aan creatief solliciteren. Creatief solliciteren houdt in dat je niet middels de gangbare route solliciteert, maar iets unieks bedenkt.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld een vrouw die haar cv op een taart had afgedrukt en naar Nike had gestuurd (bron). Wellicht dat jij ook iets leuks kan bedenken wat jou weer een streepje voor kan geven ten opzichte van andere kandidaten.
Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.