secretaresse

Als receptioniste ben je vaak het eerste aanspreekpunt van een bedrijf. Jij bent dus degene die de eerste indruk van het bedrijf goed moet laten verlopen.

Hetzelfde geldt voor jouw CV als receptioniste. Die moet ook een onweerstaanbare eerste indruk maken. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel geven we je alle ingrediënten om een perfect CV te maken als receptioniste/ telefoniste.

Voorbeeld CV receptioniste/ telefoniste

Onderstaand zie je een voorbeeld hoe een CV als receptioniste of telefoniste er ongeveer uit kan zien.

Deze kun je gebruiken ter ondersteuning bij het opstellen van je eigen curriculum vitae. 

Kijk ook eens naar:

Welke onderdelen vind je terug op een receptioniste/ telefoniste CV?

Er zijn een aantal zaken die absoluut niet mogen ontbreken op je CV. Hierbij kun je denken aan:

  • Contactgegevens: Het lijkt vanzelfsprekend, maar je moet er in ieder geval voor zorgen dat er geen fouten in je gegevens staan. Als je bijvoorbeeld een fout in je e-mailadres of telefoonnummer hebt staan is dit hoogst onprofessioneel en simpelweg onhandig. Zorg daarom dat je ook goed bereikbaar bent op het nummer die je opgeeft en je e-mail in de gaten houdt.
  • Persoonlijk profiel: Tegenwoordig bevat vrijwel elk CV een persoonlijk profiel. Dit is een korte introductie/ samenvatting van jezelf die bovenaan je CV staat. In een aantal regels vertel je kort wat over jezelf, wat jouw sterke punten zijn en hoe je waarde kan toevoegen voor het bedrijf.
  • Werkervaring: Uiteraard is de ervaring op je CV heel belangrijk. Je vermeldt per functie de werkgever, de functietitel, een begin- en einddatum en een omschrijving van wat je allemaal gedaan en geleerd hebt. Ook kun je aangeven welke vaardigheden je hebt ontwikkeld. Tot slot raden we altijd aan om ook resultaten te vermelden. In de volgende paragraaf gaan we daar dieper op in.
  • Opleidingen: Hoe meer werkervaring je krijgt, hoe minder relevant je opleidingen worden. Vermeld deze wel altijd, maar plaats ze onder je werkervaring. Als je juist starter bent of nog niet veel werkervaring hebt, dan kan het juist helpen om ze boven je werkervaring te zetten.
  • Vaardigheden: Tijdens je werk en studie doe je altijd bepaalde vaardigheden op die je in een apart kopje op je curriculum vitae kunt vermelden. Welke vaardigheden en competenties heb jij opgedaan die van pas komen in jouw werk?

Dit zijn de vijf onderdelen die op vrijwel elk CV terug te vinden zijn. Voor het grootste deel bepalen deze onderdelen of jij aangenomen wordt. Besteed daarom wat extra aandacht zodat deze onderdelen in ieder geval tiptop in orde zijn.

Hoe presenteer je jouw werkervaring het best?

Recruiters houden van cijfers en getallen! Probeer daarom altijd resultaten te vermelden.

Resultaten laten zien hoe goed je bepaalde werkzaamheden hebt uitgevoerd.

Stel jij was verantwoordelijk voor het inkopen van kantoorartikelen, dan zou je natuurlijk in je CV kunnen vermelden:

Verantwoordelijk voor het inkopen van kantoorartikelen.

Maar wat je beter kunt doen (als dat mogelijk is), is aangeven welk resultaat je hiermee geboekt hebt. Wellicht heb je bijgedragen aan een nieuw inkoopbeleid waardoor de gemiddelde kosten zijn gedaald. Dan zou je kunnen schrijven:

Gemiddelde kostenbesparing van €2000,- gerealiseerd in 5 maanden door een nieuw inkoopbeleid.

Dat maakt natuurlijk veel meer indruk! Bekijk waar dat mogelijk is. Je zou bijvoorbeeld al iets simpels kunnen zeggen als: “Dagelijks ongeveer 30 klanten telefonisch te woord gestaan en geholpen bij hun vragen”.

Voeg extra onderdelen toe om op te vallen

Wil je een streepje voor op je concurrenten? Dan doe je er verstandig aan om ook een van de volgende onderdelen aan je CV toe te voegen:

  • Een foto: Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Zorg altijd voor een scherpe en recente foto. Geen selfies of vakantiefoto’s, maar een waar je professioneel opstaat.
  • Cursussen & certificaten: Heb je verdiepende cursussen gevolgd die relevant zijn voor de functie van receptioniste of telefoniste? Dan kun je deze vermelden in een apart kopje op je CV. Benoem de naam van de cursus/ certificaat en het jaartal.
  • Interesses & hobby’s: Een hobby laat wat meer zien van je persoonlijkheid en karakter. Denk van tevoren na wat de hobby over jou zegt. Iemand die tennist kan wellicht beter zelfstandig werken. Iemand die voetbalt kan misschien beter samenwerken. Kijk wat belangrijk is in jouw functie.
  • Vrijwilligerswerk: Naast je werk of studie bepaalde (neven)activiteiten ondernomen die relevant zijn voor de functie en die bepaalde vaardigheden kunnen helpen aantonen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die in het bestuur werkt en daar ook bepaalde receptie werkzaamheden verzorgd.

Starter op de arbeidsmarkt of geen werkervaring als telefoniste?

Heb je net een opleiding afgerond en ben je opzoek naar je eerste baan als receptioniste of telefoniste? Dan doe je er verstandig aan om wat extra aandacht te besteden aan de volgende onderdelen:

  • Opleidingen: In plaats van alleen je opleiding en jaartallen vermelden, kun je wat dieper ingaan op wat je allemaal gedaan en geleerd hebt. Denk aan bepaalde vaardigheden, competenties en projecten. Zet daarnaast je opleiding boven je werkervaring om hier meer nadruk op te leggen.
  • Stages: Ook (werk)stages kunnen in dit geval zeer krachtig zijn. Net als bij opleidingen kun je wat uitgebreider ingaan op je stage en wat je allemaal geleerd hebt. Vermeld dit in een apart kopje.
  • Overig: Onderaan de streep gaat het erom dat jij de bewijzen levert dat je een geschikte kandidaat bent. Als jij bepaalde projecten hebt gedaan of in je vrije tijd dingen hebt ondernomen die helpen om deze bewijzen te leveren, dan kun je dit altijd aan je CV toevoegen.

Spits je CV toe op de vacature

Elke bedrijf heeft een totaal andere invulling aan de functie ‘receptioniste/telefoniste’. De werkzaamheden kunnen daarom ook vrij veel verschillen per vacature.

Het ene bedrijf verwacht dat je naast je standaard werkzaamheden namelijk ook lichte administratieve werkzaamheden verzorgt, zoals de boekhouding. Een andere werkgever zou in dat geval juist spreken van een administratief medewerker.

Het is daarom van cruciaal belang dat je de vacature grondig doorleest. Bekijk waar het bedrijf precies naar opzoek is en waar ze waarde aan hechten.

Voor het ene bedrijf betekent dit dat je ook facturen moet kunnen inboeken, voor het andere bedrijf kan dit betekenen dat je strikt verantwoordelijk bent voor alle correspondentie.

Algemene schrijftips voor telefoniste of receptioniste

Hieronder een aantal tips voor je CV als receptioniste, waarmee je de puntjes op de i zet:

  • Lengte: Denk eraan dat je jouw CV niet langer maakt dan twee A4’tjes.
  • Opmaak: Zorg voor voldoende witregels en marge. Een regelafstand van ongeveer 1.15, een eenvoudig lettertype (Arial, Calibri) en eventueel bulletpoints om het overzichtelijk te maken.
  • Overtuigingskracht: Je mag jezelf best een klein beetje verkopen. Waar ben je goed in, wat zijn je sterke punten en hoe onderscheid jij je van concurrenten? Laat dat zien.
  • Taal: Als receptioniste/ telefoniste kun je je geen spelling- en grammatica fouten in je CV veroorloven. Zorg ervoor dat je eventueel iemand anders jouw CV laat nalezen.

Lay-out van je CV

De lay-out van je CV wordt steeds belangrijker. Deze moet zakelijk en ‘clean’ zijn.

Uiteraard staat de inhoud van je CV voorop, maar het oog wil ook wat. Als je zelf geen dure designer wil inhuren kun je bij onze templates voor je CV kijken. Deze zijn stuk-voor-stuk in samenspraak met HR-experts ontwikkeld en voldoen allemaal aan de ongeschreven regels.

Voor al een paar euro kun je onbeperkt downloaden. Dat lijkt ons een kleine investering als daar een nieuwe baan tegenover staat.

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.