Home » Hoe maak je een basis cv? (moeder cv voorbeeld)
basis-cv

Bij het versturen van een cv is het belangrijk om je cv aan te passen aan de functie en de organisatie aan wie je het stuurt. Betekent dit dat je bij elke vacature helemaal opnieuw je cv moet gaan schrijven en bouwen? Nee natuurlijk niet. Dat zou nogal tijdrovend zijn en ook onnodig. Het is veel verstandiger om een basis cv te maken en van daaruit te gaan werken. Hoe je dit het beste kan doen, kun je hieronder lezen.

Wat is een basis cv?

In een basis cv (ook wel moeder cv genoemd) staat alle informatie over jou met betrekking tot je personalia, je persoonlijke profiel, je werkervaring, je opleidingen, je vaardigheden en overige extra onderdelen. Al deze informatie zou relevant kunnen zijn voor een eventuele sollicitatie. Het basis cv wordt ook wel moeder cv of algemeen cv genoemd.

Waarom een basis cv maken?

Zoals gezegd staat in een basis cv alle informatie over jou. Op het moment dat jij een leuke vacature hebt gevonden en gaat solliciteren, ga jij je basis cv verder uitwerken en zorgen dat deze aansluit op de vacature en de organisatie. Met een bijgewerkt basis cv heb je alle informatie over jezelf en na onderzoek van de functie en de organisatie kan je bepalen wat je er wel of niet in wilt houden. Je bepaalt dan tevens de volgorde van bijvoorbeeld je vaardigheden en hoe je iets benoemt.

Voorbeeld:

Het kan zijn dat bij jouw huidige werkgever wordt gesproken over een ploegleider, terwijl in de vacaturetekst een teamleider wordt gevraagd. Je zal dan in je basis cv het woord ploegleider moeten vervangen voor teamleider.

Een basis cv kan zeker nuttig zijn als je nog niet zolang actief bent op de arbeidsmarkt en nog zoekende bent naar welke rol goed bij jou zou kunnen passen. Met kleine aanpassingen maak je je basis cv geschikt voor de functie. Maar ook bij een carrièreswitch als je al langer actief bent op de arbeidsmarkt kan je goed uit de voeten met een basis cv. Er zijn dan vast taken en werkzaamheden voorbijgekomen in je carrière die je dan weer goed kan koppelen met sleutelwoorden uit de functie.

Het hebben van een basis cv scheelt je dus tijd en het zorgt ervoor dat je echt goed in staat bent om je cv specifiek te maken voor een bepaalde functie.

Hoe maak je een basis cv?

Zoals al eerder gezegd neem je in een basis cv alle informatie over jezelf op. Pas als je echt gaat solliciteren verwijder je zaken die niet relevant zijn. Hieronder beschrijven we per onderdeel wat je dient op te nemen in je basis cv.

1. Persoonlijke gegevens

Onder persoonlijke gegevens verstaan we het volgende:

  • Voor- en achternaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Geboortedatum
  • Links naar sociale media, zoals een LinkedIn-pagina.

2. Profielfoto

Voeg een professionele profielfoto toe aan je basis cv. Indien je deze zelf maakt, let dan op het volgende:

  • Zorg voor een witte achtergrond zonder schilderijen etc.
  • Draag professionele kleding.
  • Zorg voor het juiste licht.
  • Kijk in de camera en glimlach.

3. Persoonlijk profiel

In dit gedeelte schrijf je een algemeen persoonlijk profiel over jezelf. In een persoonlijk profiel schets je kort een beeld over jezelf en wat een organisatie hieraan zou kunnen hebben. Wat voeg jij toe? Het is een hele korte presentatie van jezelf. Bij het schrijven van een algemeen persoonlijk profiel moet je rekening houden met het volgende:

  • Schrijf vanuit jezelf, dus in de ik-vorm.
  • Zorg ervoor dat je persoonlijk profiel maximaal 5 zinnen lang is.
  • Vraag aan familieleden, vrienden of (oud) collega’s wat jou kenmerkt als persoon en neem dit mee in je profiel.

Voorbeeld algemeen persoonlijk profiel:

Leergierig, gemotiveerd en enthousiast zijn woorden die mij goed omschrijven. Ik ben afgestudeerd in vrijetijdsmanagement en altijd nieuwsgierig waar mensen hun vrije tijd aan besteden. Het organiseren van evenementen geeft mij veel energie en ideeën voor toekomstige projecten. Ik ben op zoek naar een werkplek waarin ik mijn creativiteit kwijt kan en waar ik kan werken met een gemotiveerd en gezellig team.

4. Werkervaring

Zet in je basis cv alle werkervaring die je hebt met alle daarbij behorende taken en verantwoordelijkheden. Enkele tips hiervoor zijn:

  • Maak gebruik van opsommingstekens om het geheel overzichtelijk te houden.
  • Maak je taken en werkzaamheden tastbaar door getallen, cijfers en percentages te vermelden.

5. Opleidingen

Bij dit gedeelte zet je alle opleidingen die je ooit hebt gevolgd. Maak deze opleidingen zo specifiek mogelijk: zet de jaartallen erbij, geef studierichtingen weer, specialisaties en of je diploma’s hebt gehaald.

6. Vaardigheden

In je basis cv neem je een lijst op van vaardigheden die je bezit. Wees zo volledig mogelijk. Elke vaardigheid die hebt, zet je erin. Je kan hierbij een onderscheid maken tussen harde en zachte vaardigheden.

Harde vaardigheden zijn specifieke competenties en kennis die nodig zijn om een functie te vervullen. Het zijn vaardigheden die kunnen worden aangeleerd. Een voorbeeld hiervan is kennis van bepaalde software.

Zachte vaardigheden zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Deze vaardigheden zijn een stuk minder meetbaar dan harde vaardigheden. Voorbeelden van zachte vaardigheden zijn o.a. samenwerking en probleemoplossend vermogen.

7. Overige onderdelen

De overige onderdelen op een cv geven meer een beeld van de persoon die achter het cv schuilt. In het basis cv neem je zoveel als mogelijk overige onderdelen op. Bij overige onderdelen moet je denken aan:

8. Kies de vorm van je cv

In de meeste gevallen wordt een cv geschreven in de omgekeerde chronologische volgorde, waarbij je laatste werkgever bovenaan staat. Er zijn echter nog een aantal vormen waar je aan kan denken:

De naam zegt het al. In het chronologische cv staan de opleidingen en werkervaring in chronologische volgorde. Aangezien in dit cv de opleidingen bovenaan staan, komt hier de nadruk op te liggen. Dit zou dus een goed cv kunnen zijn voor iemand die net is afgestudeerd en nog geen werkervaring heeft.

  • Vaardigheden cv

In het vaardigheden cv ligt de nadruk minder op de werkervaring, maar meer op de vaardigheden, competenties en kwaliteiten die iemand bezit. Dit cv kan dus handig zijn als je een carrièreswitch wilt maken, een gat in je cv hebt of als je veel verschillende opdrachten hebt gehad, bijvoorbeeld als zzp’er.

Het is goed om je te verdiepen in de vormen om te beoordelen wat voor jou het meest geschikt is.

Hoe nu verder?

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, heb je nu een mooi basis cv voor je neus liggen. Het is belangrijk dat je dit cv goed bijhoudt. Komen er certificaten, vaardigheden, projecten etc. bij? Zorg dat je dit bijwerkt in je basis cv.

Pro Tip: Zet elk kwartaal een melding in je agenda om je basis cv bij te werken.

Mocht je een leuke vacature tegenkomen waar je op wilt gaan solliciteren, kan je je basis cv erbij pakken. Zorg dat je deze eerst even opslaat onder een andere naam (zodat je niet straks je volledige basis cv kwijt bent) en ga aan de slag. Pas namen aan, haal sleutelwoorden naar boven en verwijder alle informatie die niet relevant is.

Het is waarschijnlijk overbodig om te zeggen dat je een basis cv nooit zomaar naar een recruiter of potentiële werkgever kunt sturen. Het basis cv is bedoeld om jou te helpen als leidraad om een specifiek cv voor een functie te maken.

Tot slot

Het maken van een moeder cv zal je waarschijnlijk even tijd kosten, maar daar staat tegenover dat het je in de toekomst veel tijd en gedoe zal besparen.

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.