Home » Solliciteren als zzp’er: 5 Tips voor meer opdrachten
Solliciteren als zzp'er

Als zzp’er (zelfstandige zonder personeel) ben je niet alleen je eigen baas, maar ook je eigen marketeer, verkoper en, in veel gevallen, je eigen sollicitant. Solliciteren als zzp’er / freelancer is een unieke uitdaging. Je verkoopt immers niet alleen je vaardigheden, maar ook jezelf als het merk. Hoe overtuig je potentiële opdrachtgevers dat jij de beste keuze bent voor hun project of opdracht? Hier zijn vijf tips om je te helpen opvallen zodat jij meer opdrachten kan binnenhalen.

5 tips voor solliciteren als zzp’er

Als je ooit in loondienst hebt gewerkt, dan weet je ongetwijfeld wat er allemaal komt kijken bij een sollicitatieprocedure. Doorgaans stuur je een cv en motivatiebrief en op basis van die documenten zal je al dan niet uitgenodigd worden op sollicitatiegesprek.

Als zzp’er gaat dat allemaal nét even wat anders. Als zelfstandig ondernemer word je vaak ingehuurd om een (tijdelijk) vraagstuk op te lossen. Je wordt daarbij niet alleen geselecteerd op basis van je expertise, maar ook op basis van bijvoorbeeld je werkwijze en tarief. Om die reden is het belangrijk dat jij je onderscheid van je concurrenten en een scherp aanbod neerzet. Hieronder lees je 5 tips hoe je dat kan aanpakken cv als freelancer.

1. Bouw een sterk persoonlijk merk

Als zzp’er is jouw persoonlijke merk je visitekaartje. Het gaat niet alleen om wat je doet, maar ook om wie je bent en hoe je jezelf presenteert. Zorg dat je online aanwezigheid – zoals je LinkedIn-profiel (en je LinkedIn-samenvatting), professionele website, of portfolio – jouw vaardigheden, ervaringen en professionele houding weerspiegelt. Dit helpt potentiële opdrachtgevers snel een beeld van je te vormen. Op die manier kunnen ze redelijk snel al zien of jij iemand bent die ze serieus kunnen overwegen, of dat ze verder gaan zoeken.

In veel sectoren, vooral in creatieve en technische velden, is het hebben van een portfolio of professionele website bijna een vereiste. Dit bied je de mogelijkheid om je beste werk te tonen en potentiële opdrachtgevers een idee te geven van je stijl, expertise en wat ze kunnen verwachten.

Pro Tip: Zorg ervoor dat je portfolio of website up-to-date is, goed georganiseerd, en alleen je beste werk bevat. Het moet ook gemakkelijk navigeerbaar zijn en ’responsive’ zijn, zodat het er goed uitziet op zowel desktops als mobiele apparaten. Een goed samengesteld portfolio of website kan een krachtig hulpmiddel zijn om je vaardigheden en talenten in de schijnwerpers te zetten.

2. Benadruk je unieke vaardigheden en expertise in je cv

Als zzp’er concurreer je niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit en unieke vaardigheden/expertise. Benadruk in je sollicitaties en elevator pitches wat jou uniek maakt. Heb je een bijzondere specialisatie, certificering, of ervaring die jou onderscheidt van anderen? Zorg dat je dit duidelijk benadrukt in je cv en de gesprekken die je voert met je potentiële opdrachtgevers.

Soms solliciteer je als zzp’er nog middels je cv. In dat geval is het natuurlijk belangrijk dat deze opvalt bij je potentiële klanten. Het is belangrijk dat deze een professionele en accurate weergave is van je vaardigheden, ervaringen en prestaties. Hieronder vind je een aantal sterke cv-tips voor zzp’ers:

  1. Maak een aparte sectie met je projecten: Voor een zzp’er is het belangrijk om niet alleen de gebruikelijke onderdelen van een cv op te nemen, zoals werkervaring en opleiding, maar ook specifieke projecten, resultaten of mijlpalen die relevant zijn voor je vakgebied.
  2. Maak je cv visueel aantrekkelijk: Zorg dat je cv er overzichtelijk en professioneel uitziet, gemakkelijk te lezen is, en de aandacht trekt met je belangrijkste prestaties.
  3. Benadruk belangrijke eigenschappen: Naast je professionele vaardigheden en ervaringen, is het belangrijk om je persoonlijke eigenschappen te benadrukken die je een uitstekende freelancer maken. Denk aan eigenschappen zoals zelfstandigheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid, of creativiteit. Deze eigenschappen geven potentiële opdrachtgevers een beeld van hoe jij werkt en wat ze van jou kunnen verwachten.
  4. Pas je cv aan op basis van de opdracht: Elke opdrachtgever en project is uniek. Daarom is het van belang dat je je cv aanpast aan de specifieke vereisten van de opdracht waarop je solliciteert. Leg de nadruk op ervaringen en vaardigheden die het meest relevant zijn voor de betreffende opdracht. Dit toont aan dat je je huiswerk hebt gedaan en dat je serieus bent en goed begrijpt wat de opdrachtgever nodig heeft.
  5. Gebruik resultaten: Benoem naast afgeronde projecten ook zeker je behaalde successen als zzp’er. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen “Ik heb de verkoop verhoogd”, zeg “De verkoop met 20% verhoogd binnen 6 maanden”. Dit maakt je prestaties concreet. Zo kunnen ze zich een beeld vormen van welke waarde jij kan leveren als zzp’er.

3. Maak gebruik van je netwerk

Netwerken is cruciaal voor zzp’ers. Veel opdrachten worden via-via verkregen. Zorg dat je regelmatig netwerkevenementen bezoekt en actief bent op LinkedIn. Laat je contacten weten welke soort opdrachten je zoekt en vraag of ze je willen aanbevelen bij hun netwerk. Een aanbeveling van een tevreden klant, collega of vriend/vriendin kan je helpen voor het krijgen van nieuwe opdrachten. Dit neemt namelijk direct bepaalde twijfels weg bij potentiële opdrachtgevers.

4. Bereid een overtuigende pitch voor

Een goede pitch kan de deur openen naar nieuwe opdrachten. Deze moet kort, krachtig en ‘to the point’ zijn. Zorg dat je duidelijk kunt uitleggen wat je doet, voor wie je het doet, en wat het voordeel is voor de opdrachtgever. Oefen je pitch zodat je deze vloeiend en overtuigend kunt presenteren.

5. Blijf leren en ontwikkelen

De markt verandert continu, en als zzp’er moet je mee veranderen om relevant te blijven. Blijf op de hoogte van de laatste trends in je vakgebied, volg relevante cursussen en workshops, en blijf je vaardigheden ontwikkelen. Volg vakprofessionals op LinkedIn en maak een connectie met ze. Reageer op relevante bijdrages en post zelf ook af en toe wat interessants. Dit toont aan potentiële opdrachtgevers dat je toegewijd bent aan je vakgebied, dat je leergierig bent en dat je kwaliteit levert.

Bonus tip: zet referenties op je cv

Doorgaans worden referenties op je cv sterk afgeraden (in ieder geval bij de eerste sollicitatie). Bij zzp’ers ligt dat anders. Daar spelen referenties en reviews een zeer belangrijke rol in het beslissingsproces van je opdrachtgevers. Vermeld daarom een paar referenties op je cv en probeer ook zeker een aantal aanbevelingen van je beste klanten via LinkedIn te scoren.

De lengte van je cv

Normaal gesproken is de ideale cv-lengte niet meer dan twee pagina’s. Voor freelancers of zzp’ers geldt een uitzondering. Gezien het projectmatige werk zal je zien dat je aan twee pagina’s vaak niet genoeg hebt. In dat geval kun je ervoor kiezen om over de grens van twee pagina’s heen te gaan. Toch raden we aan om je belangrijkste werk en aanvullende informatie op je eigen website te vermelden, zodat je je cv beknopt kan houden.

Conclusie

Solliciteren als zzp’er vraagt om een combinatie van een sterk persoonlijk merk, het benadrukken van je unieke vaardigheden, het effectief netwerken en een overtuigende pitch. Ook moet je jezelf professioneel gezien altijd blijven ontwikkelen. Door deze strategieën toe te passen, vergroot je je kansen om op te vallen bij potentiële opdrachtgevers en succesvol meer opdrachten binnen te halen.

Lerensolliciteren redactie
Lerensolliciteren redactie

Op Lerensolliciteren hebben we al honderden mensen aan een baan geholpen. In onze blogs delen we tips van HR- en carrière-experts die jou helpen een baan-winnend cv te maken.